لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

موحدی کرمانی ۹۳ ساله رئیس مجلس خبرگان شد


مجلس خبرگان رهبری در نخستین نشست دوره ششم خود که پس از مرگ ابراهیم رئیسی و محمد آل‌هاشم، دو عضو درگذشته آن برگزار شد، محمدعلی موحدی ‌کرمانی را برای یک دوره دوساله به عنوان رئیس معرفی کرد.

موحدی کرمانی ۹۳ ساله روز سه‌شنبه اول خرداد در شرایطی به این سمت انتخاب شده که بارها موضوع میانگین سنی اعضای این مجلس و فاصله معنی‌دار آن‌ها با جامعه و درک تغییرات کشور از سوی مخالفان مورد انتقاد قرار گرفته بود.

موحدی کرمانی که پیش از این ریاست سنی این مجلس را بر عهده داشت، با ۵۵ رأی موافق به ریاست خبرگان رسید. ۸۳ عضو خبرگان در این جلسه حاضر بودند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، همچنین هاشم حسینی‌ بوشهری و علیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس خبرگان و عباس کعبی و محسن اراکی نیز به عنوان منشیان هیئت رئیسه انتخاب شدند.

گزارش پیشین رسانه‌های ایران در آستانه این نشست حاکی از رقابت اصلی بین محمدرضا مدرسی ‌یزدی، هاشم حسینی ‌بوشهری و محمدعلی موحدی ‌کرمانی برای کسب ریاست این مجلس بود.

هیئت رئیسه دائم مجلس خبرگان رهبری، هفت عضو دارد که شامل رئیس، دو نایب رئیس، دو منشی و دو کارپرداز می‌شود. دوره نمایندگی اعضای مجلس خبرگان رهبری هشت سال و تعداد نمایندگان این مجلس ۸۸ نفر است.

وظیفه این نمایندگان که از میان فهرست تأییدشده شورای نگهبان برگزیده می‌شوند، انتخاب رهبر جمهوری اسلامی است.

این مجلس در عین حال وظیفه رصد توانایی رهبر جمهوری اسلامی برای ایفای وظایف خود را بر عهده دارد، اما تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد او ارائه نکرده و تنها از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی تعریف و تمجید کرده است.

ابراهیم رئیسی به عنوان نماینده خراسان جنوبی و محمد آل هاشم به عنوان نماینده آذربایجان شرقی در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری حائز اکثریت آرا شده بودند. این دو عضو مجلس خبرگان دو روز پیش از گشایش دوره جدید آن در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند.

از ابراهیم رئیسی در غیاب احمد جنتی، حسن روحانی و صادق لاریجانی، به عنوان یکی از بخت‌های ریاست مجلس خبرگان رهبری نام برده می‌شد.

احمد جنتی برای این دور از مجلس خبرگان نامزد نشد. صادق آملی لاریجانی نتوانست رأی لازم را برای ورود به آن کسب کند و حسن روحانی نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

با توجه به کهولت سن علی خامنه‌ای که هم اکنون ۸۵ ساله است، احتمال می‌رود که اعضای دوره ششم مجلس خبرگان وظیفه مهم تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی را برعهده داشته باشند.

رهبر جمهوری اسلامی اگر هشت سال دیگر زنده بماند، ۹۳ ساله یعنی هم‌سن امروز موحدی کرمانی خواهد بود.

نشست دور تازه مجلس خبرگان در شرایطی برگزار شد که خبرگزاری رویترز روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی خبر داد که مجلس خبرگان رهبری شش ماه پیش ابراهیم رئیسی را از فهرست کاندیداهای احتمالی برای جانشین علی خامنه‌ای خط زده بود.

در گزارش این خبرگزاری با عنوان «مرگ رئیسی می‌تواند رقابت بر جانشینی خامنه‌ای را تشدید کند»، آمده است: «دو منبع نزدیک به این موضوع گفته‌اند که مجلس خبرگان حدود شش ماه پیش به‌دلیل افت محبوبیت ابراهیم رئیسی، وضعیت بد اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و سوءمدیریت، او را از فهرست جانشینان احتمالی علی خامنه‌ای خط زده بود».

با این حال یکی از این منابع گفته که لابی شدیدی از سوی روحانیون متنفذ و حامی رئیسی برای بازگرداندن او به این فهرست در جریان بود.

سال‌ها است که اظهارنظرهایی دربارۀ احتمال انتخاب مجتبی، فرزند علی خامنه‌ای، به رهبری جمهوری اسلامی پس از مرگ پدرش موضوع حدس و گمانه‌زنی‌هاست.

با این‌که برخی ناظران سیاسی معتقدند همۀ قلع‌وقمع‌های پیش از انتخابات دور ششم خبرگان برای فراهم کردن بستر مناسب انتخاب فردی بوده که حکومت مایل است او را به‌عنوان رهبر آینده معرفی کند، ادعاهایی مبنی بر مخالفت رهبر جمهوری اسلامی «حتی با بررسی» یکی از فرزندانش به‌عنوان نامزد رهبری آیندۀ حکومت مطرح شده است.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ب.ب./ ک.ر
XS
SM
MD
LG