لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

ادامه درگیری‌ها در ساحل عاج؛ کشتار ۸۰۰ نفر در غرب کشور


نیروهای طرفدار باگبو در خیابان‌های ابیجان
نیروهای طرفدار باگبو در خیابان‌های ابیجان
در حالی که درگیری شدید میان نیروهای روسای جمهور قدیم و جدید ساحل عاج هم‌چنان ادامه دارد، سازمان جهانی صلیب سرخ می‌گوید در هفته گذشته بیش از ۸۰۰ نفر از مردم شهر دوکوئه در این کشور قربانی این درگیری‌ها شده‌اند.

به گفته کمیته جهانی صلیب سرخ، ظاهرا این ۸۰۰ نفر روز سه‌شنبه در شهر دوکوئه در غرب این کشور جان خود را از دست داده‌اند، به گفته روز بریتانیایی گاردین، یک روز پس از آن که این شهر به تصرف نیروهای طرفدار آلاسان اوتارا درآمده است.

به گفته گاردین، دلیل و انگیزه این کشتار و این که آیا جنگجویان اوتارا مسئول آن بوده‌اند مشخص نیست، اما خود آنها می‌گویند طرفداران لوران باگبو در حال عقب‌نشینی دست به این قتل عام زده‌اند.

این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای هشدار داد که وقایع ساحل عاج ممکن است به بروز فاجعه‌ای انسانی بینجامد.

به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج در تاريخ ۷ آذرماه سال ۱۳۸۹ کميسيون مستقل انتخابات اين کشور آلاسان اوتارا را پيروز انتخابات دانست، اما شورای قانون اساسی اين کشور نتايج اعلام شده را رد و لوران باگبو را بار ديگر به عنوان رئيس جمهور کشور معرفی کرد.

از سوی دیگر سازمان ملل، اتحاديه آفريقا، گروه اقتصادی کشورهای آفريقای غربی و برخی ديگر از قدرت‌های جهان، اوتارا را به عنوان رئيس‌جمهور اين کشور به رسميت شناخته‌اند.

به گفته دوروتیا کریمیتساس، سخنگوی صلیب سرخ، وقتی نمایندگانی از این سازمان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای جمع‌آوری شواهد و مدارک به شهر دوکوئه رفته اند در آنجا با «تعداد زیادی از جسد» روبه‌رو شده‌اند.

طبق آماری که خبرگزاری‌های خارجی «تاییدشده» می‌خوانند از زمان آغاز درگیری‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری تاکنون ۱۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

با این حال خبرگزاری رویترز تعداد قربانیان را «بسیار بالاتر از این» توصیف می‌کند، هم به دلیل شدت درگیری و هم به دلیل آن که «نیروهای طرفدار باگبو به‌ندرت تعداد تلفات خود یا غیرنظامیان را اعلام می‌کنند».

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که روز شنبه سربازان اوتارا در شهر ابیجان، پایتخت ساحل عاج، با مقاومت شدید جنگجویان باگبو روبه‌رو شده‌اند.

رویترز می‌گوید شنبه صبح در اطراف کاخ ریاست جمهوری ساحل عاج، ساختمان تلویزیون دولتی این کشور و چند پایگاه نظامی میان نیروهای دو طرف درگیری شدید و خونین صورت گرفته است.

لوران باگبو که هفته گذشته به همراه اطرافیانش هدف تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت و تاکنون چندین افسر عالی‌رتبه خود را به نفع طرف مقابل از دست داده اعلام کرده است که هرگز تسلیم نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG