لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

رحیمی: تامین سوخت هواپیماهای غربی در ایران ممنوع است


محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد
محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد
روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت محمود احمدی‌نژاد، روز چهارشنبه به نقل از محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور، اعلام کرد که ایران در اقدامی تلافی‌جویانه در برابر تحریم‌های بین‌المللی تامین سوخت برای «هواپیماهای غربی» در داخل کشور را ممنوع کرده است.

محمدرضا رحیمی، معاون محمود احمدی‌نژاد، با اشاره به تحریم‌های گسترده «قدرت‌های بزرگ» علیه جمهوری اسلامی و عدم ارائه سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران در اروپا گفت: «ایران بلافاصله راهکار مقابله به مثل را انتخاب کرد.»

منوچهر متکی، وزیر وقت امور خارجه ایران، سال گذشته در واکنش به تصویب قطعنامه تازه‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی گفته بود که تهران براى مقابله با این قطعنامه «حرکت‌هاى ایذایى» طراحى کرده است.

حال به گفته معاون اول آقای احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه، دولت جمهوری اسلامی «ارائه سوخت به هواپیماهای غربی در ایران را ممنوع» کرده است.

در پی پافشاری ایران بر غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور، شورای امنیت سازمان ملل تابستان گذشته چهارمین دور از تحریم‌های عمدتا اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را به تصویب رساند.

به دنبال تصویب این تحریم‌ها، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چندین کشور هم‌پیمان آمریکا از جمله ژاپن نیز تحریم‌های یک‌جانبه و مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساندند.

اما نخستین بار در تیرماه سال ۱۳۸۹ بود که گزارش‌هایی از خودداری چند کشور از جمله آلمان و کویت از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی منتشر شد.

خبرگزاری رویترز نیز در اواسط تیرماه ۱۳۸۹ به نقل از سخنگوی فرودگاه هامبورگ آلمان اعلام کرد که دو هواپیمای ایرانی بدون دریافت سوخت این فرودگاه را ترک کرده‌اند.

در پی انتشار این گزارش‌ها، برخی از مقام‌های ایرانی «تحریم فروش سوخت هواپیما به ایران» را در راستای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا ارزیابی کردند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سال ۲۰۱۰ و در قالب تحریم‌های مضاعف علیه جمهوری اسلامی قانون تحریم‌های تازه‌ای را به امضا رساند که بر اساس آنها هر شرکتی که به مقامات تهران در صادرات و واردات سوخت کمک کند مجازات خواهد شد.
XS
SM
MD
LG