لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۷

ایران: رابطه بانک های چینی با ما قطع شده است


تصویری از اسکناس 100 یوآنی در برابر ساختمان یک بانک در شهر شانگهای
تصویری از اسکناس 100 یوآنی در برابر ساختمان یک بانک در شهر شانگهای

مهدی ميرابوطالبی، معاون وزارت امور خارجه ايران اعلام کرد که بانک های چين تحت فشار آمريکا ، مدت چهار ماه است که با بانک های ايران، قطع رابطه کرده اند.


خبرگزاری نيمه دولتی دانشجويان ايران، ايسنا، به نقل از سايت خبری ايتاليايی «ادنکرونوز»، روز شنبه، دوم فوريه گزارش داد که آقای مير ابوطالبی مدير همکاری های اقتصادی وزارت امور خارجه گفته است: «فشارهای ايالات متحده دليل تحريم های اعمال شده توسط چين بوده است.»


آمريکا سعی می کند که کشورهای ديگر را تشويق به قطع رابطه اقتصادی با ايران کند تا اين کشور وادار به توقف غنی سازی اورانيوم شود. شورای امنيت نيز با تصويب دو قطعنامه تحريمی از ايران چنين امری را خواسته است ولی تهران تاکنون از اين خواسته ها سرپپيچی کرده است.



«بانک های چين تحت فشار آمريکا ، مدت چهار ماه است که با بانک های ايران، قطع رابطه کرده اند.»
میر ابوطالبی، معاون وزیر امور خارجه

چين روابط گسترده اقتصادی با ايران داشته و در مورد افزايش تحريم عليه ايران ترديد داشته است.


در همين حال، به گزارش رويترز، اسدالله عسگراولادی، رييس اتاق بازرگانی ايران و چين، ماه دسامبر سال گذشته، اعلام کرد که موانع بانکی در چين برای تجار ايرانی ايجاد شده است.


آقای عسگراولادی در نشست ماهانه نمايندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: «پنجمين هيات ايرانی برای مذاکره با مقامات چينی برای رفع موانع بانکی ايجاد شده، طی ده روز آينده راهی چين می شود.»


رييس اتاق بازرگانی ايران - چين افزود که در چهار ماه گذشته، چهار هيات ايرانی برای مذاکره درباره اين موضوع به چين سفر کرده اند ولی مشکلات هنوز پا بر جاست.


وی اعلام کرد که رابطه اقتصادی دو کشور در حال گسترش است و بر اساس برنامه راهبردی قرار است مبادلات بين دو کشور در ۱۵ سال آینده به ۲۰۰ ميليارد دلار برسد.


با افزايش تحريم های کشورهای غربی عليه ايران چين مبدل به يکی از بزرگترين شرکای اقتصادی ايران شده است.


در همين حال استوارت لوی معاون وزير خزانه داری آمريکا در امور تروريسم و اطلاعات مالی، روز دوشنبه، هشدار داد: «ارتباط ايران با بانک های بزرگ اروپايی قطع شده و اين کشور می خواهد نهادهای ديگری را جايگزين آنها کند.»


XS
SM
MD
LG