لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

تاکید برندگان جایزه صلح نوبل بر حل بحران غذا


آشوب بر سر غذا در کشورهای فقیر رخ می دهد و این مسئله موجب می شود تا تلاش هایی که برای خارج کردن آفریقا از فقر صورت گرفته، به نتیجه نرسد. (عکس: AFP)
آشوب بر سر غذا در کشورهای فقیر رخ می دهد و این مسئله موجب می شود تا تلاش هایی که برای خارج کردن آفریقا از فقر صورت گرفته، به نتیجه نرسد. (عکس: AFP)

برندگان جایزه صلح نوبل که گروه نیروهای بحران بین المللی نلسون ماندلا را تشکیل داده اند، اعلام کردند: حق دسترسی به غذا جزو حقوق بشر حساب می شود.


نیروهای بحران بین المللی نلسون ماندلا که متشکل از تعدادی از برندگان جایزه صلح نوبل است، توجه خود را به گرسنگی و بحران مواد غذایی معطوف کرده اند.


برندگان جایزه صلح نوبل و فعالان حقوق بشر در نشستی که روز چهارشنبه در ژوهانسبورگ داشتند، بار دیگر بر پیدا کردن راه حلی برای بحران جهانی غذا تاکید کردند.


برخی کارشناسان معتقدند نکاتی که این افراد بر آنها تاکید می کنند، می تواند منجر به آغاز جنگی شود که تمام بخش های جهان اعم از فقیر و غنی را در بر گیرد.


آشوب بر سر غذا در کشورهای فقیر رخ می دهد و این مسئله موجب می شود تا تلاش هایی که برای خارج کردن آفریقا از فقر صورت گرفته، به نتیجه نرسد.


دزموند توتو، نماینده برندگان جایزه صلح که کمیته ای برای صلح و دفاع از حقوق بشر تشکیل داده اند، پس از نشست روز چهارشنبه به حاضران گفت که حق دسترسی به غذا، از حقوق بنیادی و اولیه انسان هاست.


کوفی عنان، از دیگر اعضای این کمیته و دبیر کل سابق سازمان ملل نیز گفت که راه حل بحران غذا تنها کمک های امروز بشر دوستانه نیست و باید وضعیت امنیت غذایی مناطق فقیر را بهبود بخشید.


در کنار این کار، کوفی عنان ائتلاف برای انقلاب سبز در آفریقا را رهبری می کند. این ائتلاف با شرکت میلیون ها کشاورز تلاش می کند تولید را بالا ببرد بدون اینکه به طبیعت آسیب برساند.


کوفی عنان پس از نشست روز چهارشنبه خواستار تمرکز بر روی کشاورزان خرده پا شد که تعداد زیادی از آنها زن هستند.


او بانک ها و دیگر مراکز مالی را به افزایش خدمات دهی به کشاورزان خرده پا ترغیب کرد تا به این ترتیب کشاورزان توانایی خرید کود و دیگر امکانات و ابزار کشاورزی را داشته باشند.


کوفی عنان همچنین اضافه کرد که دولت ها باید زیر سازی های روستایی را بهبود بخشند و دانشمندان باید دانه های گیاهی بهتری تولید کنند و وضعیت خاک در آفریقا ، تنها قاره ای که به گفته کوفی عنان نمی تواند مردم خود را سیر کند، را بهبود دهند.


نلسون ماندلا، رییس جمهوری سابق آفریقای جنوبی در نشست روز چهارشنبه شرکت نکرده بود. دزموند توتو نماینده برندگان جایزه صلح در این نشست اعلام کرد که رهبران جهان منابع طبیعی را هدر می دهند تا به جای مبارزه با فقر، با ترور مبارزه کنند.


وی همچنین گفت که مقدار کوچکی از بودجه دفاعی و نظامی جهانی می تواند به گرسنگی پایان دهد.


دزموند توتو همچنین افزود:«ما این توانایی را در خود داریم که دنیای بهتری بسازیم ، دنیایی که در آن به همه انسان ها توجه شود ، دنیایی مهربان که در آن هر کسی می تواند از حق دسترسی به غذا و آزادی از گرسنگی بهره مند شود.»


XS
SM
MD
LG