لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

«شش میلیون کودک اتیوپیایی در خطر سوء تغذیه هستند»


خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی خانواده های اتیوپیایی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.(عکس: AFP)
خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی خانواده های اتیوپیایی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.(عکس: AFP)

صندوق کودکان سازمان ملل متحد- یونیسف- در گزارشی اعلام کرد که به دلیل بروز خشکسالی در اتیوپی شش میلیون کودک این کشور در خطر سوء تغذیه قرار دارند.


یونیسف شمار مبتلایان سوء تغذیه در اتیوپی را بیش از ١٢۰ هزار تن اعلام کرده است. بنابر گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، این تعداد مربوط به خشکسالی اخیر در اتیوپی است.


زندگی شمار زیادی ازمردم در اتیوپی وابسته به کشاورزی است و همه ساله در ماه ژوییه برداشت محصول در این کشور انجام می شود. اما گزارش ها حاکی است که با توجه به خشکسالی کنونی محصولی برای درو کردن وجود نخواهد داشت.


دولت و سازمانهای امدادی در اتیوپی در تلاش هستند تا همزمان با افزایش بهای مواد غذایی در دنیا پول برای رفع این مشکل تهیه کنند. در حال حاضر یونیسف برای کمک به درمان کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید در منطقه ی کنسا در اتیوپی به بیش از ١۰ میلیون دلار بودجه نیاز دارد تا بتواند به نیازهای جدی زنان و کودکان پاسخ دهد.


یونیسف می گوید شش میلیون کودک اتیوپیایی زیر شش سال در خطر ابتلا به سوء تغذیه هستند.


در همین حال برنامه موسوم به برنامه غذای سازمان ملل متحد نیز فشار زیادی را متحمل شده است. مسئله کمک به گرسنگان در اتیوپی در حالی مطرح می شود که این سازمان سرگرم کمک به آسیب دیدگان در میانمار و چین است.


خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی خانواده های اتیوپیایی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. باران های هر چند اندکی که همه ساله در آبیاری مزارع به مردم این کشور کمک می کرده تا برداشت دوم محصولات خود را آغاز کنند امسال کاملاً قطع شده است.


در سال ٢۰۰۴ دولت با مشارکت برنامه جهانی غذا و یونیسف برنامه ای موسوم به استراتژی دسترسی گسترده به غذا (EOS) را آغاز کردند که برنامه ای به هدف تهیه تغذیه مکمل برای نجات جان کودکان گرسنه در اتیوپی است.


هدف این برنامه کمک به تغذیه بیش از هفت میلیون کودک زیر پنج سال و زنان باردار و مادران شیرده در مناطق خشکی زده است. این برنامه شامل مراقبت از کودکان با فراهم کردن ویتامین آ، پیشگیری از سرخک و اقدامات درمانی است.


یک مادر اتیوپیایی که در طول چهار سال گذشته چهار فرزندش را بر اثر گرسنگی از دست داده است کودک دیگرش را در بغل دارد. کودکی که دچار سوء تغذیه شدید شده است. وی می گوید: امیدوارم که خدا این یکی را به من ببخشد. فقط دو فرزند برایم باقی مانده است.


صندوق کودکان ملل متحد می گوید که بیش از ۶۰ هزار کودک در دو ناحیه اتیوپی برای زنده ماندن نیاز به تغذیه مکمل دارند.


XS
SM
MD
LG