لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

در پی شکست جلسه برگزیت در پارلمان بریتانیا، ارزش پوند بار دیگر کاهش یافت


هیچ‌یک از هشت طرح مربوط به برگزیت در پارلمان بریتانیا رأی نیاورده است
هیچ‌یک از هشت طرح مربوط به برگزیت در پارلمان بریتانیا رأی نیاورده است

در پی بی‌نتیجه ماندن جلسه پارلمان بریتانیا برای بررسی پیشنهادهای جایگزین طرح ترزا می، نخست وزیر این کشور درباره خروج از اتحادیه اروپا، ارزش پوند بریتانیا اندکی دیگر کاهش یافت.

به گزارش فایننشال تایمز، صبح پنج‌شنبه ۸ فروردین ارزش برابری پوند در برابر دلار نسبت به پیش از جلسه پارلمان حدود چهار دهم درصد دیگر کاهش یافت و در بازار بورس، هر پوند به یک دلار و ۳۱ سنت معامله شد.

بازار بورس لندن نیز صبح پنج‌شنبه شاهد افزایش ارزش سهام شرکت‌های چندملیتی بود و شاخص کل سهام به بیش از ۷۲۰۰ واحد رسید.

کاهش دوباره ارزش پوند بلافاصله پس از جلسه بی‌نتیجه پارلمان آغاز شد.

پارلمان بریتانیا که پیش از این دو بار طرح‌های نخست وزیر این کشور درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا را رد کرده بود، روز چهارشنبه درباره هشت پیشنهاد جایگزین رأی‌گیری کرد اما هیچ یک از این هشت پیشنهاد نتوانست رأی لازم را برای تصویب نهایی کسب کند.

این هشت پیشنهاد مواردی متعدد از جمله خروج بدون هرگونه توافق و همچنین همه‌پرسی دوباره را شامل می‌شد.

ساعتی پیش از جلسه پارلمان گزارش شد که ترزا می برای کسب رضایت اعضای ناراضی حزبش، محافظه‌کاران، در جلسه‌ای خصوصی قول داده است در صورت تصویب طرحش، از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد؛ با این حال این وعده نیز نتوانست به خروج از بحران بینجامد.

با این حال گزارش‌های روز پنج‌شنبه حکایت از آن دارد که خانم می همچنان در تلاش برای احیای طرح خود است.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی ترزا می گزارش داده است که نخست وزیر بریتانیا همچنان با برگزاری جلساتی با هم‌حزبی‌هایش در پارلمان در تلاش است طرح خود درباره برگزیت را به تصویب پارلمان برساند.

با این حال بوریس جانسون، عضو پارلمان که رهبری کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را برعهده داشت، صبح پنج‌شنبه به روزنامه «ایوینینگ استاندارد» گفت: طرح خانم می دو بار رد شده و «طرحی مرده است».

مطابق ماده ۵۰ پیمان لیسبون، که زمان خروج هر یک از اعضای این اتحادیه را دو سال پس از دریافت درخواست رسمی آن کشور ذکر کرده، قرار بود خروج بریتانیا فردا (جمعه ۹ فروردین ۹۸) عملی شود.

اما رهبران اتحادیه اروپا در جلسه هفته قبل خود با پیشنهاد ترزا می برای به تعویق انداختن این مهلت موافقت کردند و دو مهلت جدید، ۲۲ مه یا ۱۲ آوریل، تعیین کردند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از کمیسیون اروپا گزارش کرد در صورت عدم تصویب طرحی در پارلمان بریتانیا ظرف چند روز آینده، مهلت نهایی برگزیت ۱۲ آوریل تعیین می‌شود.

تحولات جدید بریتانیا چند روز پس از آن روی می‌دهد که صدها هزار تن از مخالفان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا شنبه گذشته در لندن راه‌پیمایی کردند و خواستار برگزاری همه‌پرسی دیگری در این زمینه شدند.

در همه‌پرسی‌ای که تیر ۱۳۹۵ برگزار شد و بیش از ۱۷ میلیون تن از شهروندان بریتانیا در آن شرکت کردند، ۵۱.۹ درصد به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸.۱ درصد به باقی ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

اما طرح ترزا می درباره چگونگی اجرای برگزیت دو بار در پارلمان این کشور شکست خورد و بن‌بست سیاسی در این باره را پیچیده‌تر کرد.

منابع: رویترز، خبرگزاری آلمان، فایننشال تایمز و رادیو فردا؛ ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG