لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

در حمله مهاجمان به رستورانی در بورکینافاسو ۱۸ نفر کشته شدند


در حمله مهاجمان مسلح به رستورانی در پایتخت بورکینا فاسو، حداقل ۱۸ نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند. نیروهای امنیتی توانستند هر دو مهاجم را به ضرب گلوله از پای در آوردند و مردمی را که در ساختمان گرفتار شده بودند آزاد کنند.

به گزارش رویترز، ظن آن می‌رود مهاجمان به گروه‌های تندرو اسلام‌گرا وابسته باشند و مقام‌های رسمی نیز این حمله «تروریستی» توصیف کرده‌اند.

بورکینافاسو مثل سایر کشورهای غرب آفریقا هر از چند گاه، هدف حمله گروه‌های جهادی بوده است. اکثر این حملات در مناطق شمالی و دورافتاده این کشور در جوار مرز با مالی روی داده اند که گروه‌های جهادی بیش از یک دهه در آنجا فعال هستند.

شاهدان عینی می‌گویند با شروع تیراندازی متقابل بین مهاجمان و نیروهای امنیتی مردم از رستوران عزیز استانبول واقع در مرکز پایتخت، اوگادوگو می‌گریختند.

به گفته وزیر خارجه فرانسه یک شهروند فرانسوی از جمله افرادی است که در این حمله کشته شده است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه، اعلام کرده است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور در مورد این حادثه و نقش یک نیروی نظامی چند ملیتی که هدف آن مبارزه با گروه‌های جهادی در کشورهای غرب آفریقا، با رئیس‌جمهور بورکینافاسو گفت‌وگو کرده است.

این حمله یادآور تهاجم مسلحانه مرگبار به یک هتل و رستوران در مرکز شهر اوگادوگو است که در ژانویه ۲۰۱۶ روی داد و بر اثر آن ۳۰ نفر کشته شدند. مسئولیت آن حمله شاخه القاعده در «مغرب اسلامی» را به عهده گرفت.

فعالیت شاخه القاعده در مغرب اسلامی و سایر گروه‌های جهادی مرتبط با آن قبلاً به مناطق صحرایی محدود بود ولی در سال ۲۰۱۲ آنها با سوءاستفاده از شورش جدایی‌طلبان در مالی توانستند حوزه فعالیت خود را به جنوب گسترش دهند.

در سال ۲۰۱۳ فرانسه برای جلوگیری از تصرف پایتخت مالی توسط شبه نظامیان وابسته به القاعده به این کشور نیروی نظامی اعزام کرد. اما با این وجود گروه‌های جهادی به مرور منطقه فعالیت خود را گسترش داده و علاوه بر باماکو پایتخت مالی توانسته اند در بورکینافاسو و ساحل عاج نیز حملاتی انجام دهند.

یک گروه جهادی جدید در مالی و وابسته به القاعده مسئولیت حمله مسلحانه به یک منطقه توریستی لوکس در مالی را به عهده گرفت که طی آن حداقل پنج نفر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز می افزاید در یک حادثه جداگانه روز دوشنبه مردان مسلح به سوی نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد و نظامیان مالی در مرکز این کشور تیراندازی کردند که بر اثر آن یک سرباز مالی کشته و دو نظامی اهل توگو از نیروهای پاسدار صلح مجروح شدند.

کشورهای آفریقایی برای مبارزه با گروههای جهادی در منطقه موسوم به ساحل، شامل نواحی صحرايی شمال و نوار ساحلی غرب آفریقا، یک نیروی نظامی چند ملیتی جدید تشکیل داده‌اند. اما این نیرو از اواخر سال جاری میلادی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و در عین حال کشورهای تشکیل دهنده آن با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه خود گفت که رئیس جمهور بورکینافاسو نیز بر اهميت تسریع در شروع فعالیت این نیروی چند ملیتی تاکید کرده است. این بیانیه می‌گوید که «رؤسای جمهور فرانسه و بورکینافاسو در روزهای آینده تماس‌های بیشتری خواهند داشت و با رهبران سایر کشورهای منطقه در مورد پیشبرد این طرح مشترک گفتگو خواهند کرد».

برخی از ناظران معتقدند که تشکیل این نیروی نظامی جدید چند ملیتی متشکل از نظامیان مالی، موریتانی، بورکینافاسو، نیجر و چاد زمینه‌سازی برای تخلیه چهار هزار پرسنل نظامی فرانسوی است که هم اکنون در مناطق خطرناک منطقه مستقر هستند. ولی امانوئل مکرون گفت فرانسه قصد خارج کردن این نیروها را ندارد.

XS
SM
MD
LG