لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

خسارت میلیاردی گردشگری مصر به دلیل شیوع کرونا


تصویری از محوطه اهرام سه‌گانه در ۱۸ آوریل امسال، در حالی که دعوت به در خانه ماندن بر آنها نقش بسته است.
تصویری از محوطه اهرام سه‌گانه در ۱۸ آوریل امسال، در حالی که دعوت به در خانه ماندن بر آنها نقش بسته است.

منابع خبری در مصر، خسارت وارده بر اثر کرونا به صنعت گردشگری این کشور را در دو ماه مارس و آوریل، بیش از دو میلیارد دلار گزارش کرده‌اند.

گردشگری یکی از منابع درآمد ملی در اقتصاد مصر است و درآمد سالانه این کشور از محل گردشگری در پنج سال منتهی به ۲۰۱۸ به طور متوسط سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار بوده است. همچنین آمار مختلف مشاغل و منبع درآمد تا بیش از ۱۰ میلیون نفر را در مصر وابسته به صنعت گردشگری می‌دانند.

شرکت هواپیمایی مصر که شرکتی دولتی است، از جمله شرکت‌های آسیب‌دیده بر اثر شیوع کروناست و اخیراً دولت مصر برای کمک به مقابله با پیامدهای کرونا، یک میلیارد پوند مصری، معادل ۱۲۷.۵ میلیون دلار در اختیار این شرکت قرار داده است.

اما در آستانه عید فطر و در حالی که تعطیلات عید فطر به دلیل بازدید شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از آثار تاریخی مصر از جمله اهرام و ابوالهول و نیز ساحل مصری مدیترانه، یکی از منابع درآمدزا برای گردشگری این کشور است، تدابیر و محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا ضربه دیگری به گردشگری مصر وارد کرده است.

ساحل مصری مدیترانه از اماکنی است که در ایام فطر، معمولاً میزبان چند صد هزار مصری و شهروندان دیگر کشور های عرب بوده است. در این ایام، مصری‌ها همچون عید قربان با پوشیدن لباس نو به پارک‌ها و گردشگاه‌ها نیز می‌روند.

حالا در آستانه عید فطر، به نظر می‌رسد تلاش برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، رویدادهای مذهبی مرتبط با عید فطر را هم تحت تأثیر قرار داده است.

هنوز به طور دقیق مشخص نشده که پایان ماه رمضان امسال و رسیدن عید فطر چه روزی خواهد بود، اما روحانیون ارشد الازهر، قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی جهان، فتوا داده‌اند که نماز عید فطر را هر مسلمانی به طور فردی در خانه‌اش برگزار کند.

در بیانیه الازهر به روایتی اشاره شده که می‌گوید در عهد پیامبر اسلام هم، به مناسبتی مشابه، نماز عید فطر نه به جماعت که به طور فردی یا اعضای هر خانواده با هم برگزار شده بود.

نه تنها در مصر، بلکه در دیگر کشورهای عرب، اکثریت مسلمانان در ارتباط با موضوعات و مسائل مذهبی از فتاوی الازهر پیروی می‌کنند.

در مصر تعطیلات عید فطر پیش از شیوع کرونا یک هفته بود. در این میان نخست‌وزیر مصر، مصطفی مدبولی اعلام کرده است که مقررات منع رفت و آمد که در حال حاضر از ۹ شب برقرار می‌شود، از روز یکشنبه آینده تا روز جمعه به ساعت پنج بعداز ظهر تغییر خواهد یافت. در این ایام که ایام عید فطر است، رفت و آمد اتوبوس‌های بین شهری در مصر ممنوع خواهد بود.

XS
SM
MD
LG