لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر، «در دادگاه درگذشت»


تصویر محمد مرسی در یک تجمع اعتراضی هوادارانش در استانبول
تصویر محمد مرسی در یک تجمع اعتراضی هوادارانش در استانبول

تلویزیون مصر عصر دوشنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق این کشور، هنگام حضور در جلسه محاکمه‌اش در دادگاه در سن ۶۸ سالگی درگذشت.

بنابر زیرنویسی که تلویزیون مصر منتشر کرده است، آقای مرسی در جلسه دادگاه که به اتهام «ارتباطات غیرقانونی» وی رسیدگی می‌کرد، به زمین افتاد و بیهوش شد و پس از انتقال به بیمارستان اعلام شد که درگذشته است.

محمد مرسی از رهبران اخوان‌المسلمین مصر بود که پس از سقوط حسنی مبارک به ریاست‌جمهوری این کشور رسید اما در سال ۲۰۱۳ در جریان یک کودتای نظامی به رهبری عبدالفتاح سیسی، از کار برکنار و زندانی شد.

دوره یک ساله ریاست‌جمهوری آقای مرسی با اعتراضات گسترده و خونین همراه بود و در این مدت درگیری‌های متعددی بین حامیان و مخالفان او رخ داد.

معترضان، محمد مرسی را متهم می‌کردند که از دموکراسی نوپای مصر به سود گروه اخوان‌المسلمین، استفاده می‌کند.

دادگاهی در سال ۲۰۱۴ مرسی و پنج تن از اعضای عالیرتبه اخوان‌المسلمین را به اتهام «جاسوسی به نفع قطر، گروه فلسطینی حماس، و حزب‌الله لبنان» به اعدام محکوم کرد اما این حکم بعدا به حبس ابد تقلیل یافت.

تهران انتظار داشت که به قدرت رسیدن محمد مرسی موجب بهبود روابط دو کشور شود.

آقای مرسی روز ۹ شهریور سال ۹۱ به عنوان رئیس‌جمهور مصر به تهران سفر کرد تا رياست اجلاس سران جنبش غير متعهدها را برای سه سال بعد به ايران واگذار کند.

وی نخستين مقام بلندپایه مصر بود که ظرف سه دهه گذشته از ايران ديدار می‌کرد.

تحلیل علی صدرزاده، تحلیلگر امور خاورمیانه، از دوران ریاست‌جمهوری محمد مرسی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:57 0:00

آقای مرسی در افتتاحیه اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران از رژیم سوریه انتقاد کرد، اما مترجم رسمی تلویزیون ایران هنگام ترجمه سخنرانی وی، کلمه سوریه را با بحرین عوض کرد و در ترجمه محتوای سخنرانی وی نیز دست برد.

شورای همکاری خلیج فارس، مصر و بحرین به این اقدام تلویزیون ایران اعتراض کردند.

XS
SM
MD
LG