لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

واکنش‌های بین المللی به احداث تأسیسات جدید غنی‌سازی در کره شمالی


نمای هوایی از مجمتع هسته ای یونگ بیون در کره شمالی
نمای هوایی از مجمتع هسته ای یونگ بیون در کره شمالی
کشورهای آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به گزارش های مربوط به آغاز به کار تأسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم در مجمتع هسته ای یونگ بیون کره شمالی واکنش نشان داده و آن را «تحریک آمیز» توصیف کردند.

پس از آن که زیگفرید هکر، دانشمند آمریکایی که به تازگی به کره شمالی سفر کرده است، روز شنبه در یادداشتی از دیدارش از یک مجتمع کوچک غنی‌سازی اورانیوم در یونگ‌بیون کره شمالی خبر داد، ایالات متحده این اقدام را «تحریک‌آمیز» و «ناامید کننده» خواند، اما در عین حال تأکید کرد که از این مسئله «شگفت زده» نشده است.

استفان باسوورث، فرستاده ویژه آمریکا به آسیا برای مذاکره در مورد مسئله هسته‌ای کره شمالی، روز دوشنبه، اول آذرماه پس از دیدار با کیم سونگ هوان، وزیر امور خارجه کره جنوبی این اقدام کره شمالی را «ناامید کننده» و در راستای «دیگر حرکات تحریک آمیز» پیونگ یانگ خواند.

وی افزود که آمریکا از این اقدام کره شمالی شگفت زده نیست و از خواست پیونگ یانگ برای غنی سازی اورانیوم آگاه بوده است.

با این حال مقامات رسمی ارشد ایالات متحده تصریح کرده‌اند که این مجموعه قابلیت ساخت تسلیحات اتمی بیشتری را به کره شمالی خواهد داد.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا گفته است که این اقدام می‌تواند قابلیت ساخت «تعدادی» تجهیزات هسته‌ای را به کره شمالی بدهد.

همچنین مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با کانال تلویزیونی «ای بی سی»، کره شمالی را «کشوری بسیار خطرناک» خواند و افزود که از مدتها پیش نسبت به «توانایی بالقوه هسته‌ای» این کشور نگران بوده است.

وی همچنین تأکید کرد که پیونگ یانگ همچنان در مسیر تولید «تسلیحات اتمی بیشتر» گام برمی‌دارد.

علاوه بر ایالات متحده، کره جنوبی نیز روز دوشنبه درباره احداث تأسیسات جدید غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی «شدیدا» ابراز نگرانی کرد، اما در عین حال یادآور شد که این مسئله، «موضوع جدیدی نیست.»

ژاپن نیز ادعای اخیر کره شمالی در مورد فعالیت یک مرکز غنی سازی اورانیوم جدید در یونگ بیون را از نقطه نظر «امنیت ژاپن و صلح و ثبات منطقه، کاملا غیرقابل قبول» دانست.

زیگفرید هکر، دانشمند امریکایی که در گزارش خود از وجود این مجتمع کوچک غنی‌سازی اورانیوم پرده برداشت اعلام کرده است که مقام‌های کره شمالی به وی گفته‌اند ساخت این مرکز از آوریل ۲۰۰۹ میلادی آغاز شده و تنها چند روز پیش از سفر آقای هکر به کره شمالی به پایان رسیده است.

نگرانی‌ها در مورد فعالیت جدید هسته‌ای پیونگ یانگ در حالی عنوان شده است که آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین و روسیه از سال ۲۰۰۳ در چارچوب مذاکرات شش جانبه در تلاشند تا کره شمالی را به توقف برنامه هسته‌ایش وادارند.

کره جنوبی در سال ۲۰۰۸ در همراهی با مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای، رآکتور هسته‌ای یونگ بیون را بست و برج خنک‌کننده رآکتور را منفجر کرد، اگرچه پیونگ یانگ در آوریل ۲۰۰۹ از مذاکرات شش جانبه کنار کشید و یک ماه پس از این کناره‌گیری اعلام کرد که دومین آزمایش اتمی خود را نیز به انجام رسانده است.

با این‌حال ایالات متحده آمریکا همچنان سعی دارد که کره شمالی را به انجام مذاکرات ترغیب کند.

آقای باسوورث روز دوشنبه اگرچه اقدام اخیر کره شمالی را ناقض قطعنامه سازمان ملل و توافق‌های پیشین شش کشور مذاکره کننده دانست، اما اعلام کرد که امکان «تعاملات بعدی» با کره شمالی «به هیچ‌وجه» منتفی نیست.

یوشیتو سنگوکو، سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز روز دوشنبه اعلام کرد که ژاپن همراه با آمریکا، کره جنوبی و چین تمام تلاش خود را برای به تعلیق در آوردن برنامه هسته‌ای کره شمالی به کار خواهد بست.
XS
SM
MD
LG