لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

آى‌پد؛ جايى بين آيفون و رايانه دستى


آی پد، محصول جدید اپل
آی پد، محصول جدید اپل
شركت اپل روز چهارشنبه يک لوح رايانه‌اى را با نام تجارى «آى‌پد» ارايه كرده است كه به گفته مدير اجرايى اپل، تلفيقى از گوشى هوشمند تلفن همراه و رايانه دستى است.

استيو جابز، مدير اجرايى اپل و يكى از خلاق‌ترين چهره‌هاى تكنولوژى در ايالات متحده آمريكا روز چهارشنبه در مراسمى در شهر سان‌فرانسيسكو محصول جديد اين كمپانى را با نام تجارى آى‌پد معرفى كرد.

آى‌پد در واقع شبيه يک گوشى آيفون با صفحه نمايش به مراتب بزرگتر است، كه قابليت‌هاى ويژه‌اى دارد و مى‌توان از آن به عنوان دستگاه كتاب‌خوان، قاب عكس ديجيتال و البته جانشينى براى رايانه دستى استفاده كرد و همين طور با آن فيلم ديد و در اينترنت به گشت و گذار پرداخت.

آقاى استيو جابز در مراسم معرفى آى‌پد گفته است كه محصول جديد كمپانى اپل به دوستداران اينترنت اين امكان را مى‌دهد كه «تمام ايننترنت را در دست خود داشته باشند».

همچنين نمايشگر حسى آى‌پد به كاربران امكان نگارش بدون بدون نياز به صفحه كليد را مى‌دهد.

آى‌پد كه در ابعاد ۲۴.۳ در ۱۹ در۱.۳ سانتيمتر و با وزن ۶۸۰ گرم ارايه شده است، مجهز به يک نمايشگر ۹.۷ اينچى است.

پردازشگر به كار رفته در آى‌پد، ريزتراشه يک گيگا هرتزى آ-۴ ساخت شركت اپل است كه هم به عنوان واحد پردازش اصلى و هم به عنوان پردازشگر گرافيكى اين دستگاه به كار مى‌رود.

هر چند امكان استفاده از آى‌پد به عنوان تلفن همراه وجود ندارد، با اين حال با توجه به مجهز بودن اين دستگاه به ميكروفون و بلندگو مى‌توان از آن براى ارتباط صوتى از طريق اينترنت استفاده كرد.

آى‌پد از اواخر ماه مارس سال جارى به بازار عرضه مى‌شود. مدل ۱۶ گيگا بايتى آى‌پد با قيمت ۴۹۹ دلار و مدل‌هاى ۳۲ گيگابايتى و ۶۴ گيگابايتى آن به ترتيب با قيمت‌هاى ۵۹۹ و ۶۹۹ فروخته مى‌شود.

محصول جديد اپل فاقد دوربين است و امكان استفاده همزمان از چند برنامه با استفاده از اين دستگاه وجود ندارد.

از سوى ديگر تنها چند روز پس از معرفى محصول جديد كمپانى اپل، شركت ژاپنى فوجيتسو اعلام كرده است، نام تجارى آى‌پد متعلق به اين شركت بوده و عليه اپل اقامه دعوى خواهد كرد.

بر اساس گزارش‌هاى منتشر شده، ژاپنى‌ها از سال ۲۰۰۳ تلاش كرده بودند، نام آى‌پد را در ايالات متحده به نام خود ثبت كنند، هر چند گفته مى‌شود، اداره ثبت اختراعات آمريكا با درخواست شركت ژاپنى مخالفت كرده بود.
XS
SM
MD
LG