لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۲

هشدار مرکل نسبت به «بحران شدید» ناشى از کناره‌گیرى رئیس جمهور آلمان


هورست کوهلر روز دوشنبه از پست ریاست جمهوری آلمان کناره گیری کرد.
هورست کوهلر روز دوشنبه از پست ریاست جمهوری آلمان کناره گیری کرد.
یک روز پس از استعفاى ناگهانى هورست کوهلر، رئیس جمهور آلمان، جزئیات تازه‌اى در این باره افشا شده و همزمان احزاب حاکم در این کشور در جست و جوى یافتن نامزدى براى جانشینى وى هستند.

سایت اینترنتى هفته‌نامه آلمانى اشپیگل در این ارتباط نوشته است که آنگلا مرکل در «لحنى غیرعادى» به آقای کوهلر هشدار داده بود، که این استعفا ممکن است، آلمان را درگیر یک بحران شدید سیاسى کرده و باعث سلب اعتماد شهروندان نسبت به نهادهاى حکومتى شود.

هورست کوهلر، رئیس پیشین صندوق بین‌المللى پول، که در سال ۲۰۰۴ براى نخستین بار به عنوان ریاست جمهورى آلمان برگزیده شده و در سال گذشته میلادى نیز یک بار دیگر به این سمت انتخاب شده بود، روز دوشنبه به طور ناگهانى از مقام خود کناره‌گیرى کرد.

وى علت کناره‌گیرى خود را «عدم احترام کافى نسبت به مقام ریاست جمهورى» و نیز انتقادهاى شدید از وى پس از اظهاراتش در باره جنگ در افغانستان اعلام کرده است.

آقاى کوهلر چند روز پیش پس از بازدید از نیروهاى آلمانى مستقر در افغانستان در یک گفت‌وگوى رادیویى گفته بود که جمهورى فدرال آلمان با توجه به وسعت و وابستگى‌اش به صادرات باید در مواقع لزوم از نیروهاى نظامى براى دفاع از منافع اقتصادى خود استفاده کند.

این سخنان رئیس جمهور آلمان با اعتراض شدید سیاستمداران به ویژه از احزاب مخالف دولت روبه‌رو شده بود که وى را متهم مى‌کردند، «جنگ با اهداف اقتصادى» را توجیه کرده است.

پس از شدت گرفتن انتقادها هورست کوهلر اعلام کرده بود، منظور وى از دفاع از منافع اقتصادى با استفاده از نیروى نظامى جنگ در افغانستان نبوده و وى به اعزام کشتى‌هاى جنگى آلمان براى مقابله با دزدان دریایى سومالیایى اشاره کرده بود.

با این حال استعفاى ناگهانى رئیس جمهور آلمان از انتقادها نسبت به وى نکاسته است. رسانه‌ها و شخصیت‌هاى سیاسى آلمان با انتقاد شدید از کناره‌گیرى وى تأکید مى‌کنند، کسانى که در سیاست فعال هستند باید انتقاد پذیر بوده و نباید به محض روبه‌رو شدن با انتقادها، هر چند شدید، میدان را خالى کنند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که به گفته خود از شنیدن خبر کناره‌گیرى کوهلر «شوکه» شده بود، چندین بار از وى خواسته بود، در تصمیم خود تجدید نظر کند.

به گفته منابع بلندپایه در حزب دمکرات مسیحى آلمان، خانم مرکل حتى با «لحنى عادى» به رئیس جمهور هشدار داده بود که کناره‌گیرى وى ممکن است بحران سیاسى بزرگى براى آلمان در پى داشته باشد.

با این حال آقاى کوهلر ظهر روز دوشنبه با خواندن متن کوتاهى کناره‌گیرى خود را اعلام کرده و به فعالیت سیاسى شش ساله خود پایان داد.

بر اساس قوانین آلمان در صورت کناره‌گیرى رییس جمهور، رئیس وقت مجلس فدرال ایالتى وظایف وى را برعهده خواهد گرفت و ظرف یک ماه باید فرد دیگرى به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

وظیفه انتخاب رئیس جمهور در آلمان با شورایى مرکب از نمایندگان پارلمان و نیز نمایندگان ایالت‌هاى این کشور است که بر حسب میزان جمعیت هر ایالت از سوى دولت‌هاى ایالتى معرفى مى‌شوند.

هر چند تاکنون آمار تازه‌اى در باره ترکیب این شورا در شرایط کنونى اعلام نشده است، اما به احتمال زیاد احزاب حاکم دموکرات مسیحى، سوسیال مسیحى و دموکرات آزاد در این شورا از اکثریت برخوردار هستند و از این رو جانشین هورست کوهلر نیز به احتمال قوى از حزب دموکرات مسیحى خواهد بود.

برخى منابع نزدیک به حزب دموکرات مسیحى از ولفگانگ شویبله، وزیر دارایى و خانم اورزولا فون درلاین، وزیر کار، به عنوان گزینه‌هاى احتمالى جانشینى هورست کوهلر نام مى‌برند.

در این میان رئیس حزب مخالفت سوسیال دموکرات هم دوشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونى زد.د.اف آلمان اعلام کرد، در صورتى که احزاب حاکم نتوانند، چهره‌اى مقبول براى پست ریاست جمهورى معرفى کنند، احزاب مخالف نیز نامزد خود را معرفى خواهند کرد.

در آلمان رؤساى جمهور هر چند از سوى احزاب معرفى مى‌شوند، اما انتظار مى‌رود، عملکرد فراجناحى داشته باشند.
XS
SM
MD
LG