لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

آنگلا مرکل: ایده جامعه چند فرهنگی با شکست روبرو شده است


 آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدر اعظم محافظه‌کار آلمان می‌گوید، ایده جامعه چند فرهنگی، مبتنی بر همزیستی فرهنگ‌های مختلف در کنار هم در این کشور با شکست روبرو شده و خارجیانی که قصد زندگی در آلمان را دارند، باید خود را با فرهنگ بومی تطبیق دهند.

به گزارش خبرگزاری آلمان آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور، روز شنبه در سخنانی در کنگره جوانان حزب دموکرات مسیحی در شهر پوتسدام اظهار داشت: «ایده جامعه جنگ فرهنگی به طور کامل با شکست روبرو شده است.»

این سخنان تنها چند روز پس از آن بیان شده است که هورست زه‌هوفر، نخست وزیر ایالت بایرن و رئیس حزب سوسیال مسیحی آلمان نیز خواستار جلوگیری از ورود مهاجران از کشورهای عربی و ترکیه به آلمان شده بود.

بحث تازه درباره مهاجرت و مهاجران خارجی در آلمان پس از آن شدت گرفته است که تیلو زاراسین، یکی از مقام‌های پیشین بانک فدرال آلمان با انتشار کتابی با عنوان «آلمان نابود می‌شود»، نسبت به پیامدهای نرخ بالای زاد و ولد در میان مهاجران مسلمان در این کشور و تغییر بافت جمعیتی در این کشور اظهار نگرانی کرده بود.

در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی نیز در سخنان روز شنبه خود با بیان این که ایده همزیستی مسالمت‌آمیز فرهنگ‌های مختلف در کنار هم با شکست روبرو شده است، گفته است، نه تنها باید از مهاجران حمایت کرد، بلکه باید از آنها خواسته‌هایی را نیز طلب کرد.

این در حالی است که در اواخر دهه۱۹۹۰ و همزمان با روی کار آمدن احزاب سوسیال دموکرات و سبزها در آلمان به صدراعظمی گرهارد شرودر، دولت آلمان از ایده همزیستی فرهنگ‌ها در این کشور حمایت می‌کرد.

با این حال به گفته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در گذشته مطالبات از مهاجران خارجی به اندازه کافی نبوده است.

در واکنش به این اظهارات، مانوئلا شوزیش، نایب رئیس حزب سوسیال دمکرات آلمان با انتقاد شدید از صدر اعظم آلمان گفته است: «خانم مرکل به جای پرداختن به مشکلات به طور بی‌شرمانه‌ای وارد بحثی سیاه و سفید به سبک زه‌هوفر (رئیس حزب سوسیال مسیحی) درباره مهاجرت شده است.»

در حالی که هورست ‌زه‌هوفر، شریک ائتلافی خانم مرکل با ارائه طرحی هفت ماده‌ای خواستار ایجاد محدودیت در ورود مهاجران خارجی به آلمان به ویژه از فرهنگ‌های دیگر (کشورهای مسلمان) شده است، حتی شماری از اعضای حزب دمکرات مسیحی نیز به انتقاد از دیدگاه‌های وی در این زمینه پرداخته‌اند.

به عنوان مثال وزرای کار و آموزش آلمان خواستار کاهش موانع بر سر راه ورود مهاجران خارجی متخصص به آلمان شده‌اند و رئیس اتحادیه کارفرمایان آلمان نیز نسبت به تاثیرات چنین اظهاراتی در تغییر نگاه مهاجران خارجی به آلمان و پیامدهای اقتصادی آن برای این کشور هشدار داده است.
XS
SM
MD
LG