لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

مدودف: رفتار ایران در مساله هسته‌ای غیرمسئولانه است


دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه
دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه
رییس جمهور روسیه با «غیرمسئولانه» خواندن رفتار ایران در قبال تنش بر سر مساله هسته‌ای یک بار دیگر از تشدید تحریم‌ها علیه تهران به عنوان یکی از گزینه‌های ممکن نام برده است.

دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه با انتقاد شدید از نوع رفتار ایران در مساله هسته‌ای، رهبران ایران را به دنبال کردن رفتاری غیرمسئولانه در این زمینه متهم کرده است.

رییس جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی دانمارک، که متن آن روز دوشنبه از سوی کاخ کرملین منتشر شده، در این باره گفته است: «ایران تاکنون خویشتن‌داری لازم را از خود نشان نداده و تقریباً غیرمسئولانه رفتار کرده است که این امر البته یک واقعیت تلخ است.»

دمیتری مدودف یک بار دیگر تاکید کرده است، چنانچه تدابیر دیگر نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، روسیه از تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه در این باره گفته است: «چنانچه وضعیت کنونی تداوم یابد، ما نمی‌توانیم اقدامات دیگر و از جمله (تشدید) تحریم‌ها را از دستور کار خارج کنیم.»

آقای مدودف در عین حال با زیر سوال بردن میزان کارآیی تحریم‌ها گفته است: «البته تحریم‌ چیز بدی است، چرا که به ندرت به نتیجه مورد نظر منتهی می‌شود. اما هنگامی که تدابیر دیگر بی‌نتیجه مانده باشد، چرا که نه.»

هر چند مقام‌های روسیه و به ویژه رییس جمهور این کشور بارها اعلام کرده‌اند، گزینه تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد را منتفی نمی‌دانند، اما اظهارات تازه مدودف یکی از تندترین موضع‌گیری‌های وی علیه تهران به شمار می‌آید.

روسیه که از سال‌ها پیش در قبال دریافت حدود یک میلیارد دلار سرگرم تکمیل نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر است، روابط نزدیکی با ایران دارد و در گذشته با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کرد.

اما به ویژه پس از آن که جمهوری اسلامی ایران از پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای ارسال بخشی از اورانیوم غنی‌شده این کشور به روسیه و فرانسه برای تبدیل آن به سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران خودداری کرد، مسکو نیز از مخالفت خود با تشدید تحریم‌ها علیه ایران توسط شورای امنیت کاسته است.

پیشنهاد ارایه شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران از حمایت قدرت‌های بزرگ و از جمله روسیه برخوردار بود و برخی از مقام‌های ایرانی از بی‌اعتمادی به روسیه و فرانسه به عنوان یکی از دلایل نپذیرفتن این پیشنهاد یاد کرده‌اند.

این در حالی است که پس از به نتیجه نرسیدن این پیشنهاد، کشورهای غربی تلاش خود را برای تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل گسترش داده‌‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با تصویب سه قطعنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از تهران خواسته است، فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را که قابلیت کاربرد در ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، متوقف سازد.

ایران با سرپیچی از این خواسته جامعه جهانی برنامه غنی سازی اورانیوم خود را توسعه داده که این امر بالا گرفتن تنش بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند، در پوشش برنامه هسته‌ای خود در پی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای یا دستیابی به توان لازم برای ساخت این جنگ‌افزارهای است، اتهامی که تهران آن را انکار می‌کند.
XS
SM
MD
LG