لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

نگرانى مقام‌هاى ایرانى از هجوم سیل‌زدگان پاکستانى به ایران


در حالى که مرکز پیش‌بینى سیل در پاکستان از ادامه طغیان آب رود سند در ۲۴ ساعت آینده خبر داده است، مقام‌هاى ایرانى نگران هجوم سیل‌زدگان پاکستانى به سوى مرزهاى ایران هستند.

به گزارش خبرگزارى مهر، على اردلان، سرپرست یک تیم اعزامى از سوى وزارت بهداشت ایران به مناطق سیل زده پاکستان، روز دوشنبه نسبت به احتمال هجوم سیل‌زدگان پاکستانى به سوى مرزهاى ایران ابراز نگرانى کرده است.

سرپرست تیم وزارت بهداشت ایران پس از بازگشت از پاکستان در این باره گفته است: «چنانچه سیل ادامه پیدا کند و جا به جایى جمعیت به سمت بلوچستان پاکستان زیاد شود، سیل زدگان به سمت مرزهاى ایران هجوم مى‌آورند.»

این در حالى است که روز دوشنبه مرکز پیش‌بینى سیل در پاکستان از ادامه طغیان رود سند در مناطق جنوبى این کشور در ۲۴ ساعت آینده خبر داده است.

چند روز پیش و به دنبال شدت گرفتن سیل در پاکستان که زندگى دست‌کم ۱۷ میلیون نفر از جمعیت این کشور را مختل کرده است، عباسعلى نورا، نماینده زابل و زهک در مجلس شوراى اسلامى از تجمع شمار زیادى از سیل‌زدگان پاکستانى در پشت مرزهاى ایران خبر داده بود.

وى همچنین با اشاره به فاصله ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومترى مناطق سیل زده با مرزهاى ایران گفته بود: «تصور ما این است که هنوز انبوه جمعیت سیل‌زدگان پاکستانى به سمت مرزهاى شرقى کشورمان سرازیر نشده و مى‌بایست منتظر باشیم در دو سه هفته آینده حجم زیادى از سیل‌زدگان به سمت خاک ایران سرازیر شوند.»

هر چند به دنبال بارش شدید باران‌هاى موسمى و جارى شدن سیل در بخش وسیعى از پاکستان، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند، اما تاکنون خبرى در باره سرازیر شدن سیل‌زدگان به کشورهاى همسایه منتشر نشده است.

در این میان احمدرضا رادان، جانشین فرماندهى نیروى انتظامى جمهورى اسلامى روز یکشنبه با بیان این که برنامه‌اى براى ورود آوارگان پاکستانى به ایران وجود ندارد، گفته بود: «قرار نیست این آوارگان وارد کشورمان شوند، چرا که باید آنها در کشور خودشان ساماندهى شوند.»

این در حالى است که زهرا نوع‌پرست، سرپرست معاونت امور اجماعى سازمان بهزیستى ایران گفته است: «بى‌خانمان‌هاى سیل پاکستان سال آینده به کشور ما سرازیر و به مشکلى عمده در خیابان‌هاى تهران تبدیل مى‌شوند.»

از سوى دیگر على اردلان، سرپرست تیم اعزامى وزارت بهداشت ایران به مناطق سیل زده پاکستان با اشاره به شیوع انواع بیمارى‌هاى عفونى، پوستى، تنفسى و مالاریا در این مناطق از نگرانى مقام‌هاى بهداشتى دو کشور نسبت به «طغیانى شدن» این بیمارى‌ها خبر داده است.

وى همچنین درباره احتمال انتقال این بیمارى‌ها به ایران گفته است: «انتقال بیمارى‌ها به شرطى اتفاق مى‌افتد که جمعیت از داخل خاک پاکستان به داخل کشورمان جابه جا شود.»

آقاى اردلان با اشاره به احتمال ورود سیل‌زدگان به ایران افزوده است: «در صورتى که جابه جایى همراه با تراکم بالاى جمعیت انجام شود، این احتمال هست که بیمارى‌ها شدت پیدا کرده و مناطق مرزى ما را تهدید کند.»

پیشتر سازمان بهداشت جهانى، اعلام کرده بود، شیوع بیمارى‌هاى واگیر در مناطق سیل‌زده پاکستان به مشکل جدى یراى حدود یک میلیون نفر از قربانیان سیل در این کشور تبدیل شده است.

این فاجعه طبیعى در تاریخ پاکستان حدود هشت میلیون نفر از ساکنان این کشور را نیازمند کمک فوری کرده و بخش‌هایی عمده‌اى از زمین‌هاى کشاورزى در این کشور را نابود کرده است.

بر اساس اعلام دولت پاکستان سیل در این کشور تاکنون باعث مرگ ۱۶۰۰ نفر و زخمى شدن ۲۳۶۶ نفر دیگر شده است. همچنین به گفته مقام‌هاى پاکستانى میلیون‌ها نفر از سیل زدگان با خطر گرسنگى و بیمارى روبرو هستند.
XS
SM
MD
LG