لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

انتخابات ایران؛ «اینک باید دید رابطه با آمریکا به کجا می‌رسد»


خبرگزاری رویترز با اشاره به نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌نویسد، انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس جمهور می‌تواند، رویکرد تازه ایالات متحده در قبال ایران را با دشواری‌هایی همراه سازد، اما به اعتقاد کارشناسان این امر به معنای شکست سیاست تازه آمریکا نخواهد بود.

رویترز در گزارش خود در باره تاثیر انتخاب دوباره احمدی‌نژاد بر سیاست تازه آمریکا در قبال ایران نوشته است، تحلیل‌گران بر این باور هستند که پیروزی احمدی‌نژاد، کار باراک اوباما را برای تنش زدایی از روابط با ایران بسیار دشوارتر می‌کند، در حالی که انتخاب میرحسین موسوی می‌توانست این رویکرد را تسهیل کند.

بروس ریدل تحلیل‌گر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این باره گفته است: «انتخاب دوباره احمدی‌نژاد به معنای رنگ باختن آشکار امیدها برای یافتن ِ ایرانی است که آمادگی بیشتری برای گفت‌وگو دارد.»

به اعتقاد این کارشناس پیشین سیا، انتخاب دوباره احمدی‌نژاد در عین حال اهمیت تلاش برای گفت‌وگو با ایران را نشان می‌دهد: « باید دید، آیا احمدی‌نژاد با پیروزی در انتخابات آمادگی بیشتری برای گفت‌وگو دارد و آیا وی از توانایی بیشتری برای معامله برخوردار است یا خیر.»

همچنین در بخش دیگری از گزارش رویترز به نقل از یکی از مقام‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمده است، تصمیم رییس جمهور آمریکا در باره ایران ارتباطی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری این کشور ندارد.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا همچنین با اشاره به وجود دیدگاه‌های مختلف در میان گروه‌های سیاسی در ایران در باره رابطه با آمریکا اضافه کرد: «ما قصد داریم با دولت ایران ارتباط برقرار کنیم و فرقی نمی‌کند که چه گروهی قدرت را در این کشور در دست داشته باشد.»

به گفته این مقام وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن درهر حال در انتظار موقعیتی برای انجام معامله مستقیم با ایران است.

رویترز از نشست وزرای امور خارجه گروه هشت در باره افغانستان و پاکستان که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در ایتالیا برگزار شود، به عنوان یکی از این موقعیت‌ها یاد کرده است. انتظار می‌رود هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در این کنفرانس شرکت کند. همچنین قرار است از ایران نیز برای حضور در این نشست دعوت شود.

از سوی دیگر «شیبلی تلهمی» یکی از استادان دانشگاه مریلند در باره تاثیر انتخاب دوباره احمدی‌نژاد بر سیاست آمریکا در قبال ایران به رویترز گفته است: « من مطمئن نیستم که اگر موسوی انتخاب می‌شد، خیلی تفاوت می‌کرد، اما تصور می‌کنم، بعد از انتخابات ایرانی‌ها دیگر بهانه زیادی برای پاسخ ندادن به دولت اوباما نخواهند داشت.»

رویترز می‌نویسد، انتخاب دوباره احمدی‌نژاد و سرپیچی ایران از توقف برنامه غنی سازی اورانیوم همچنین می‌تواند به افزایش تنش میان ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور و در نهایت افزایش تحریم‌ها منجر شود.
XS
SM
MD
LG