لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

آمريكا دارايى‌هاى دو شركت كره‌ شمالى را مسدود كرد


کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی
کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی
ايالات متحده آمريكا دارايى‌هاى دو شركت كره شمالى را به علت مشاركت در برنامه‌هاى هسته‌‌اى و موشكى اين كشور مسدود كرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزارت امور خارجه امريكا روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌اى اعلام كرد که ايالات متحده دارايى‌هاى اداره كل انرژى اتمى كره شمالى و شركت بازرگانى تانگون كره را مسدود كرده است.

در اين بيانيه آمده است که اداره كل انرژى اتمى كره شمالى بر برنامه هسته‌اى اين كشور نظارت دارد و شركت تانگون نيز از برنامه موشكى كره شمالى حمايت مى‌كند.

اين تدابير با هدف اعمال فشار بيشتر بر كره شمالى براى از سرگيرى گفت‌وگوهاى مربوط به خلع سلاح و بر اساس قانونى اتخاذ شده است كه به كاخ سفيد اجازه مى‌دهد دارايى‌هاى اشخاص يا شركت‌هايى را كه در توليد سلاح‌هاى كشتار جمعى و نيز در برنامه‌هاى موشكى مشاركت دارند مسدود كند.

در بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره تصريح شده است که اين اقدام در راستاى سياست‌هاى آمريكا براى مقابله با تلاش‌هاى كره شمالى به منطور توليد سلاح‌هاى هسته‌اى و توسعه برنامه ‌موشكى اين كشور صورت گرفته است.

چند روز پيش كره شمالى اعلام كرده بود اين كشور به مراحل پايانى غنى‌سازى اورانيوم رسيده و قادر است اورانيوم غنى‌شده لازم را براى ساخت سلاح‌هاى اتمى توليد كند.

برنامه توليد جنگ‌افزارهاى اتمى در كره شمالى پيش از اين بر استفاده از پلوتونيوم متمركز بود كه به گفته كارشناسان غنى‌سازى اورانيوم مسير ديگرى براى توليد سلاح‌هاى هسته‌اى پيش روى پيونگ‌يانگ مى‌‌گشايد.

نماينده كره شمالى در سازمان ملل متحد از سرگيرى برنامه غنى‌سازى اورانيوم را اقدامى در پاسخ به تشديد تحريم‌هاى بين‌المللى بر كره شمالى دانسته بود.

كره شمالى همچنين اعلام كرده است به موازات غنى‌سازى اورانيوم عمليات بازيافت سوخت هسته‌اى و توليد پلوتونيوم را نيز همچنان ادامه خواهد داد.

در ماه دسامبر سال گذشته ميلادى كره شمالى از گفت‌وگوهاى شش‌جانبه خارج شد و به دنبال آن دومين آزمايش اتمى خود را نيز در ماه مه سال جارى انجام داد.

پيشتر رابرت گيتس، وزير دفاع ايالات متحده، در واكنش به برنامه‌هاى اتمى و آزمايش‌هاى موشكى كره شمالى به پيونگ‌يانگ هشدار داده بود که واشینگتن بى‌درنگ به هرگونه اقدام تهديدآميز عليه آمريكا و متحدانش پاسخ خواهد داد.

اين در حالى است كه روز چهارشنبه نخست وزير كره شمالى در سخنانى در مراسم سالگرد تاسيس اين كشور ضمن «ابراز همبستگى با خلق‌هاى جهان» گفت كه كشورش طرفدار صلح و آرامش است.

هنوز كره شمالى واكنشى به اقدام آمريكا در مسدود ساختن دارايى هاى دو شركت كره‌اى نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG