لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای خوکی در جهان


سازمان بهداشت جهانی می گوید، ممکن است دو میلیارد نفر در جهان به آنفولانزای خوکی مبتلا شوند
سازمان بهداشت جهانی می گوید، ممکن است دو میلیارد نفر در جهان به آنفولانزای خوکی مبتلا شوند
تاکنون سی کشور جهان به بیماری آنفلوانزای خوکی آلوده شده‌اند و شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان به بیش از سه هزار نفر رسیده است.

بر اساس اعلام مقام‌های بهداشتی در مکزیک تاکنون مرگ چهل و پنج نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این بیماری تایید شده است. همچنین دو نفر در ایالات متحده جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آنها یک کودک خردسال مکزیکی بوده‌است.

آسوشیتدپرس روز شنبه به نقل از مقام‌های سازمان بهداشت جهانی گزارش داد شمار کسانی که به آنفلوانزای خوکی مبتلا شده‌اند، به بیش از سه هزار و صد تن رسیده است.

هم اکنون شمار بیماران در ایالات متحده از شمار بیماران در مکزیک پیشی گرفته است. به طوری که در ایالت متحده هزار و ششصد و سی و نه نفر بیمار شده‌اند در حالی که شمار بیماران در مکزیک بیش از هزار و صد تن گزارش شده است.

همچنین ابتلای دویست و چهل و دو نفر به آنفلوانزای خوکی در کانادا تایید شده است. مقام‌های بهداشتی ژاپن نیز روز شنبه برای نخستین بار از شیوع این بیماری در این کشور خبر داده و اعلام کردند، سه نفر که به تازگی از کانادا بازگشته‌اند، به ویروس آنفلوانزای خوکی آلوده شده‌اند.

در استرالیا نیز نخستین مورد ابتلا به آنفلوانزای خوکی تایید شده است. این مورد مربوط به یک زن استرالیایی می‌شود که اواخر ماه آوریل در آمریکا به این بیماری مبتلا شده است.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، چنانچه روند گسترش آنفلوانزای خوکی در طی ماه‌ها یا سال‌ها به یک همه‌گیری منجر شود، حدود دو میلیارد نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا خواهند شد. با این حال آقای کیجی فوکودا رییس سازمان بهداشت جهانی گفته است، هنوز زود است که بتوان در باره میزان سرعت شیوع آنفلوانزای خوکی اظهار نظر کرد.

در حالی که اخبار مربوط به شیوع آنفلوانزای خوکی در جهان یک بار دیگر در کانون توجهات جهانی قرار گرفته است، سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه از مشاهده دو مورد تازه از بیماری آنفلوانزای پرندگان خبر داده است. یک مورد از این بیماری در مصر مشاهده شده و مورد دیگر مربوط به فردی بود، که بر اثر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان در ویتنام درگذشته است.

«ایران آماده صادر کردن داروی آنفلوانزی خوکی به سایر کشورها»

در حالی که مقام‌های بهداشتی ایران می‌گویند که تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای خوکی در کشور مشاهده نشده است، محمد باقر لاریجانی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران از تولید داروی این بیماری در ایران خبر داده و گفته است، نباید نگران تامین داروی مورد نیاز کشور بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا وی افزوده است: «بیماری آنفلوانزای خوکی به بسیاری از داروها جواب می‌دهد و دارویی که می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد در داخل کشور تولید شده و حتی زمینه صادرات آن نیز فراهم شده است.»

وی همچنین از تقاضای برخی کشورها از ایران برای خرید این دارو خبر داده است.

پیشتر دولت ایران برای مقابله با همه‌گیری بیماری آنفلوانزای خوکی در کشور ستاد مقابله با آنفولانزا تشکیل داده بود. دو معاون رییس جمهور و چهار تن از وزیران کابینه از اعضای ستاد مقابله با آنفلوانزای خوکی در ایران هستند.

همچنین در روزهای گذشته گزارش‌هایی در باره فروش واکسن جعلی آنفلوانزای خوکی در ایران منتشر شده بود. نایب رییس انجمن حمایت از بیماران عفونی کشور در این باره گفته بود: « متاسفانه عده‌ای افراد سودجو واکسن‌هایی را با عنوان واکسن‌های آنفلوانزای خوکی با قیمت بسیار گران به مردم می‌فروشند که این واکسن‌ها کاملاً بدون تاثیر است.»

دکتر مینو محرز که هفته گذشته در سمینار آنفلوانزای خوکی در «بیمارستان امام خمینی» تهران سخن می‌گفت، با اشاره به برداشت نادرست در ایران نسبت به بیماری آنفلوانزای خوکی افزوده بود:«متاسفانه چون این بیماری به نام آنفلوانزای خوکی معروف شده است، بسیاری از مردم فکر می‌کنند تنها با خوردن گوشت خوک و از طریق این حیوان ممکن است به آن دچار شوند.»
XS
SM
MD
LG