لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

حمله انتحاری به نفتکش ژاپنی در تنگه هرمز تأیید شد


فرورفتگی چارگوش در پاشنه سمت راست کشتی ژاپنی ام. استار که برای تعمیرات در بندر فجیره پهلو گرفته بود
فرورفتگی چارگوش در پاشنه سمت راست کشتی ژاپنی ام. استار که برای تعمیرات در بندر فجیره پهلو گرفته بود
یک هفته پس از آسیب دیدن نفتکش ژاپنی در آب‌های خلیج فارس، خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی روز جمعه خبر داد که این آسیب حاصل برخورد یک قایق حامل مواد منفجره با این نفتکش بوده است.

خبرگزاری «وام» امارات به نقل از یک مقام دولت این کشور که نامی از او نیامده است، می‌گوید بازرسان اثر مواد منفجره دست‌ساز و خانگی را بر بدنه این نفتکش ژاپنی یافته‌اند.

وزارت ترابری ژاپن روز چهارشنبه هفته گذشته، ششم مردادماه، اعلام کرد که هنگام عبور کشتی نفتکش «ام استار» متعلق به شرکت کشتی‌رانی «میتسویی» این کشور از تنگه هرمز، انفجار مشکوکی در کشتی رخ داده و موجب آسیب رسیدن به آن و زخمی شدن یکی از سرنشینان کشتی شده است.

وزارت ترابری ژاپن در همان زمان اعلام کرد که علت این انفجار هنوز مشخص نیست، اما یکی از خدمه کشتی گفته است که قبل از وقوع انفجار، نوری درخشان را در افق مشاهده کرده است.

اما خبر کشف آثار مواد منفجره بر بدنه این کشتی ژاپنی دو روز پس از آن منتشر شده است که روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، گروهی کوچک و گمنام مرتبط با گروه تروریستی القاعده اعلام کرد که آسیب این کشتی ناشی از عملیاتی انتحاری بوده و مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

گروه «سربازان عبدالله عزام» در بیانیه‌ای که بر وب‌سایت خود منتشر کرد اعلام کرد که یکی از اعضای این گروه در عملیاتی انتحاری در نقطه‌ای از تنگه هرمز بین امارات و عمان خود را به کشتی ۳۳۳ متری ام استار کوبیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، آثار مواد منفجره که بر بدنه کشتی یافت شده «حاکی از آن است که این تانکر مورد حمله‌ای تروریستی قرار گرفته است».

در گزارش این خبرگزاری همچنین آمده است که تانکر ژاپنی روز جمعه پس از تعمیر آسیب‌دیدگی بر بدنه آن بندر فجیره در امارات متحده عربی را ترک کرده است.

هفته گذشته به دنبال انتشار خبر مربوط به آسیب‌دیدگی این کشتی، مقامات دولتی دو سوی خلیج فارس از جمله مقامات جمهوری اسلامی ضمن رد ادعای حمله به این کشتی عوامل طبیعی همچون «موجی بسیار قوی و بزرگ» را عامل انفجار در این سوپرنفتکش ژاپنی دانستند.

عطاء‌الله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در این باره گفت: «حمله تروريستي به نفتکش ژاپني صحت ندارد و چنين موضوعی فقط از سوی خبرگزاری‌‌های خارجی عنوان می‌‌شود كه در اين شرايط به دنبال مقاصد ديگر و ايجاد جو روانی در خليج فارس و در مسير تردد نفتكش‌ها هستند».

این در حالی است که خبرگزاری‌های خارجی تنها به دلیل موقعیت استراتژیک خلیج فارس و سابقه حمله القاعده به کشتی‌ها در این محل دریایی احتمال حمله تروریستی را مطرح کرده بودند.

از جمله گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۰۲ به نفتکشی فرانسوی در نزدیکی خلیج یمن و در سال ۲۰۰۰ به ناو آمریکایی «یو. اس. اس کول» در بندر یمنی عدن حمله‌ای انتحاری کرد.

همچنین در سال ۲۰۰۵ نیز گروهی با نام «سربازان عبدالله عزام» مسئولیت چند بمب‌گذاری مرگ‌بار در شرم‌الشیخ مصر را بر عهده گرفت.
XS
SM
MD
LG