لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۰

دلایل انفجار در نفتکش ژاپنی در خلیج فارس، همچنان در پرده ابهام


فرورفتگی چارگوش در پاشنه سمت راست کشتی ژاپنی ام. استار که هم‌اکنون برای تعمیرات در بندر فجیره پهلو گرفته است
فرورفتگی چارگوش در پاشنه سمت راست کشتی ژاپنی ام. استار که هم‌اکنون برای تعمیرات در بندر فجیره پهلو گرفته است
شرکت حمل و نقل ژاپنی که یک نفتکش آن در نخستین ساعت بامداد چهارشنبه در تنگه هرمز آسیب دید، روز پنج‌شنبه در پاسخ به واکنش دولت‌های دو سوی خلیج فارس اعلام کرد که بعید می‌داند «موجی بزرگ» عامل انفجار در این کشتی باشد.

مقامات دولتی دو سوی خلیج فارس ضمن رد ادعای حمله به این کشتی عوامل طبیعی همچون «موجی بسیار قوی و بزرگ» را عامل انفجار در این سوپرنفتکش ژاپنی دانسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام وزارت ترابری و گردشگری ژاپن پیشتر گفته است که گرچه ظن این وزارتخانه به حمله نمی‌رود، «احتمال آن [حمله] را نمی‌توان کنار گذاشت.»

وزارت ترابری ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که هنگام عبور کشتی نفتکش «ام استار» متعلق به شرکت کشتی‌رانی «میتسویی» این کشور از تنگه هرمز، انفجار مشکوکی در کشتی رخ داده و موجب آسیب رسیدن به آن و زخمی شدن یکی از سرنشینان کشتی شده است.

وزارت ترابری ژاپن در همان زمان اعلام کرد که علت این انفجار هنوز مشخص نیست، اما یکی از خدمه کشتی گفته است که قبل از وقوع انفجار، نوری درخشان را در افق مشاهده کرده است.

در حالی که، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شرکت ژاپنی میتسویی می‌گوید که «ظاهرا انفجار در این نفتکش نتیجه حمله از سوی عاملی خارجی» بوده، یک مقام جمهوری اسلامی با رد احتمال «حمله تروریستی» علت انفجار در این کشتی را «بی‌احتیاطی» و «تجمع گازهای قابل اشتعال» دانسته است.

عطاء‌الله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، در این باره گفت: «حمله تروريستي به نفتکش ژاپني صحت ندارد و چنين موضوعی فقط از سوی خبرگزاری‌‌های خارجی عنوان می‌‌شود كه در اين شرايط به دنبال مقاصد ديگر و ايجاد جو روانی در خليج فارس و در مسير تردد نفتكش‌ها هستند.»

این در حالی است که خبرگزاری‌های خارجی تنها به دلیل موقعیت استراتژیک خلیج فارس و سابقه حمله القاعده به کشتی‌ها در این محل دریایی احتمال حمله تروریستی را مطرح کردند.

پیشتر گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۰۲ به نفتکشی فرانسوی در نزدیکی خلیج یمن و در سال ۲۰۰۰ به ناو آمریکایی «یو. اس. اس کول» در بندر یمنی عدن حمله‌ای انتحاری کرده است.

وزارت ترابری ژاپن و همین طور ناوگان دریایی ایالات متحده در خلیج فارس از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری کرده و آن را به زمان کسب اطلاعات بیشتر و بررسی این اطلاعات موکول کرده‌اند.

نفتکش استار حامل ۲۷۰ هزار تن نفت خام بوده و با ۱۶ خدمه فیلیپینی و ۱۵ خدمه هندی پس از بارگیری در یکی از بنادر امارات متحده عربی عازم بندر شیبا در شرق ژاپن، در خارج توکیو، بوده‌ است.

تنگه هرمز که خلیج فارس را به دریای عمان متصل می‌سازد یکی از مسیرهای پر رفت و آمد و استراتژیک است که نفت صادراتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخش عمده‌ای از نفت صادراتی عربستان سعودی با عبور از این تنگه راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود.

حدودا ۴۰ درصد نفت صادراتی دنیا از این نقطه در خلیج فارس انتقال داده می‌شود.
XS
SM
MD
LG