لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۴

دبيركل سازمان ملل: محاصره نوار غزه از سوى اسرائيل غير قابل قبول است


بان كى مون، دبيركل سازمان ملل، روز يكشنبه در جريان سفر به نوار غزه از اقدام اسرائيل در محاصره اين منطقه انتقاد كرد و گفت كه اين اقدام سبب «رنج‌هاى غير قابل قبولى» شده است.

وى به خبرنگاران گفت: «من بارها اين موضوع را براى رهبران اسرائيل روشن كرده ام كه سياست این کشور در مسدود كردن نوار غزه قابل تحمل نبوده و اشتباه است. اين اقدام سبب رنج‌هاى غير قابل قبولى شده است.»

دبيركل سازمان ملل اوايل روز يكشنبه وارد نوار غزه شد. این منطقه از چهار سال پيش در كنترل گروه حماس قرار دارد.

آقاى بان در سخنان خود ضمن اعلام همبستگى با فلسطينى‌هاى ساكن اين منطقه از اسرائيل خواست تا به محاصره نوار غزه پايان دهد.

سفر دبير كل سازمان ملل به نوار غزه براى بررسى وضعيت انسانى اين منطقه صورت مى‌گيرد. اسرائيل براى اعمال فشار بر گروه حماس به دليل پرتاب راكت و همچنين اسارت يک سرباز اين كشور، نوار غزه را در محاصره كامل قرار داده و امدادرسانى به اين منطقه پر جمعيت به صورت قاچاق و از راه تونل‌هاى زير زمينى صورت مى‌گيرد.

ديبركل سازمان ملل قرار است در مرحله بعدى سفر خود با خانواده گيلعاد شاليط، سرباز اسرائيلى، ديدار و گفت‌وگو كند كه از سه سال و نيم پيش در اسارت گروه حماس قرار دارد.

سفر آفاى بان به نوار غزه يكسال پس از حمله گسترده نظامى ارتش اسرائيل عليه اين منطقه انجام مى‌شود كه در جريان آن حداقل یک هزار و ۴۰۰ فلسطينى جان خود را از دست دادند. حمله ۲۲ روزه اسرائيل خسارات شديدى به زير ساخت‌هاى اقتصادى و فرهنگى نوار غزه وارد كرد و وضعيت انسانى را به مرحله بحرانى رسانده است.

ديدار دبير كل سازمان ملل از منطقه با سفر جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريكا در امور صلح خاورميانه، همزمان شده كه قرار است روز يكشنبه با رهبران اسرائيلى گفت‌وگو كند.

سفر آقاى ميچل براى هفته گذشته برنامه ريزى شده بود ولى به دنبال تشديد تنش‌ها در رابطه آمريكا و اسرائيل بر سر اعلام ساخت خانه‌هاى جديد در بيت‌المقدس شرقى (اورشليم) توسط تل آويو، اين ديدار به تعويق افتاد.

فلسطينى‌ها از اين اقدام اسرائيل ابزار خشم كرده و گفته‌اند با ساخت شهرک‌هاى جديد كه در منطقه اشغالى كرانه باخترى رود اردن قرار دارد چشم‌انداز صلح تيره و تار شده است.
XS
SM
MD
LG