لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

هجوم مسافران نوروزی به دبی


چند جوان سیرجانی می خواهند بلیت تئاتر «از ماهواره با عشق» را در دبی بخرند و بهروز وثوقی را از نزدیک ببینند.
چند جوان سیرجانی می خواهند بلیت تئاتر «از ماهواره با عشق» را در دبی بخرند و بهروز وثوقی را از نزدیک ببینند.

دبی، شهر غريبه ای برای ايرانی ها نيست. حتی بسياری از مسافران نوروزی را به ياد کيش يا بندر عباس می اندازد، با اين تفاوت که در اينجا از گشت ويژه نيروی انتظامی و مبارزه با بد حجابی خبری نيست و خانم های ايرانی می توانند به راحتی در شهر قدم بزنند و حتی با مايو دو تکه در دريا شنا کنند.


با اين وجود اما، بسياری ترجيح می دهند که حجاب را رعايت کنند و همين موضوع يعنی پوشش خانم های ايرانی، حضور و افزايش يک باره مسافران نوروزی در شهر را بيشتر نمايان می کند.


پارک آبی دبی و محوطه بيرونی برج العرب که يکی از جاذبه های اصلی گردشگری این شهر به حساب می آيد، هر سال عيد تعداد زيادی از مسافران ايرانی را به اين منطقه می کشاند.


محبوبه، ۳۵ ساله و اهل تهران مانند برخی خانم های ايرانی با مانتو و روسری به اين پارک آمده است.


او درباره حفظ حجاب در شهری که به آزادی و امنيت برای خانم ها شهره است به راديو فردا می گويد: « من حجاب را دوست دارم. اين جوری هم خودم راضی ام، هم شوهرم، البته شوهر من هيچ اجباری ندارد که من در اينجا حجاب داشته باشم ولی من خودم اين طوری راحت تر هستم.»

اين در حالی است که اطراف او پر است از گردشگران ايرانی و غير ايرانی که با لباس شنا و مايو دو تکه زير آفتاب بهاری دبی دراز کشيده اند.

گزارش تصویری از نوروز در دبی


آقای صمدی که به همراه همسر و دو دخترش از آمل به دبی آمده است، می گويد: «ای کاش همين شرايط و امکانات در کشور خودمان بود.»


او و خانواده اش در حالی خود را برای شنا و تفريح در پارک آبی دبی آماده می کنند که بلندگوهای اين پارک هر چند دقيقه يک بار به زبان فارسی به ايرانيان خوش آمد می گويند.


کنسرت های نوروزی، خريد، شنا، تور صحرا، تور کشتی همراه با موسيقی زنده، کاباره های ايرانی، ديسکوهای اروپايی و قدم زدن در پياده روها و مراکز خريد تفريحات مورد علاقه گردشگرانی است که وارد دبی می شوند.


کنسرت های نوروزی، خريد، شنا، تور صحرا، تور کشتی همراه با موسيقی زنده، کاباره های ايرانی، ديسکوهای اروپايی و قدم زدن در پياده روها و مراکز خريد تفريحات مورد علاقه گردشگرانی است که وارد دبی می شوند.

کسبه مرکز شهر «ميدان جمال» می گويند که در ايام عيد، فروشی چند برابر دارند. آقا عزت، صاحب فروشگاه «دی تو دی» يکی از فروشگاه های ايرانی دبی به راديو فردا می گويد: «فروش ما در اين روزها سه چهار برابر می شود و بيشتر از همه چيز هم لباس می فروشيم.»


سملال، فروشنده هندی يکی از فروشگاه های جوردانو در ميدان جمال عبدالناصر که مانند بسياری از فروشندگان اين محله به چند زبان از جمله فارسی صحبت می کند، می گويد: «ايرانی ها استاد تخفيف گرفتن هستند و ما به همين خاطر اول قيمت بيشتری به آنها می دهيم تا پس از چانه زدن برسيم به آن چيزی که می خواهيم.»


او می گويد: اگر شما يک ايرانی را پيدا کرديد که وقت خريد تخفيف نخواست من به شما جايزه می دهم.


اين فروشنده همچنين معتقد است که هيچ کس حتی اروپايی ها مثل ايرانی ها در اين شهر پول خرج نمی کند.


مخارج سفر به دبی برای ايرانيان


سفر به دبی برای خانواده های ايرانی هزينه زيادی دارد. خانواده آقای فتاحی و آقای پويايی از نيشابور آمده اند و قصد دارند علاوه بر گردش و تفريح در کنسرت های خواننده های لس آنجلسی هم شرکت کنند.


مجتبی فتاحی می گويد: «من و همسرم يک ميليون و ۸۰۰ هزار تومان برای هشت روز اقامت در دبی به آژانس گردشگری پرداخت کرده ايم و فکر می کنم تا به نيشابور برسيم، پنج ميليون تومانی خرجمان شود.»


مرتضی که راهنمای يک تور گردشگری است می گويد: «ما در طول سال و برای چهار روز اقامت در هتلی سه ستاره همراه با ويزا و بليط رفت و برگشت از تهران حد اکثر ۴۵۰ هزار تومان می گيريم اما در طول عيد اين رقم به ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان هم می رسد.»


با اين حال همچنان دبی مورد علاقه ايرانيان است.


آقای حميدزاده اهل تبريز که علاقه زيادی به گردش در مراکز خريد دبی به ويژه «امارات مال» دارد می گويد: «من دوست دارم زن و بچه ام را به جايی بياورم که آرامش داشته باشند.»


او از شلوغی پروازهای تهران و تبريز به مقصد دبی خبر می دهد: «تبريز هفته ای دو پرواز به دبی دارد، اما به خاطر اينکه هر دو پرواز کاملا پر بود ما مجبور شديم از تهران بياييم، درست در همان ساعتی که ما پرواز داشتيم، چهار پرواز ديگر هم به دبی آمدند.»


هر چند که همه ساله و با فرا رسيدن ايام نوروز اين شهر عربی، رنگ و بوی نوروز ايران را می گيرد، اما سال تحويل امسال، دبی بيشتر از سال های گذشته شبيه به ايران بود.

مسعود مالک، صاحب يک سوپر مارکت ايرانی در مرکز شهر دبی است. او ماهی قرمز، سبزه و همه وسايل سفره هفت سين را می فروشد.


او می گويد که تا زمان تحويل سال «حدودا دو هزار ماهی و نزديک به هزار سبزه» فروخته است. قيمت يک جفت ماهی ۱۵درهم و يک سبزه هم بين ۱۵ تا ۲۰درهم است.


آقای مالک که از ۲۰ سال پيش سوپر مارکت کويتی را راه انداخته، معتقد است که تعداد گردشگران نوروزی هر سال بيشتر می شود.


او می گويد: «کنسرت های خواننده های لس آنجلسی دليل اصلی زياد شدن مسافر در عيد است.»


در همين حال کمبود تاکسی، افزايش قيمت هتل ها و شلوغی رستوران ها مواردی هستند که اکثر مسافران نوروزی از آن گله دارند.


هر چند که همه ساله و با فرا رسيدن ايام نوروز اين شهر عربی، رنگ و بوی نوروز ايران را می گيرد، اما سال تحويل امسال، دبی بيشتر از سال های گذشته شبيه به ايران بود.


به روايت اهل سنت ۱۲ ربيع الاول روز ولادت پیامبر اسلام است که تصادفا امسال مصادف شده بود با روز اول فروردين.


اين روز در بيشتر کشورهای مسلمان تعطيل است و به همين دليل بود که خيابان های دبی هم امسال شباهت زيادی به خيابان های تهران در لحظه تحويل سال داشت و از ترافيک های سنگين دبی هم خبری نبود.


XS
SM
MD
LG