لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

«برج دبی»؛ رکورد دار بلند ترین ها


برج دبی که از ماه ژوئيه به عنوان بلندترين ساختمان جهان شناخته شد
برج دبی که از ماه ژوئيه به عنوان بلندترين ساختمان جهان شناخته شد

برج دبی که از ماه ژوئيه بلندترين ساختمان جهان محسوب می شود با رسيدن به ۵۵۵ متر عنوان بلندترين برج جهان را نیز از آن خود کرد.


ارتفاع نهايی اين برج هنوز اعلام نشده است و ساختان سازی در اين برج و افزايش طبقات همچنان ادامه دارد. اما قرار است کار ساختمان سازی برج دبی در سال ۲۰۰۸ به پايان برسد.


پيش از آنکه برج دبی عنوان بلندترين برج جهان را از آن خود کند، سی ان تاور(CN Tower) تورانتوی کانادا از سال ۱۹۷۶ با ۵۵۳ متر بلندترين برج جهان بود.


همچنين برج دبی، عنوان بلندترين ساختمان جهان را نيز در ماه ژوئيه کسب کرد. پيش از آن، ساختمان تايپه ۱۰۱ با ۵۰۸ متر بلندترين آسمان خراش از سال ۲۰۰۴ به شمار می رفت.


محمد علی العبار، مدير شرکت ساختمانی دولتی عمار می گويد: «برج دبی رکوردهای جديدی را به عنوان بلندترين ساختان جهان ثبت خواهد کرد».


وی در ادامه افزود:« اين شاهکار معماری و ساختمان سازی واقعاً الهام بخش برای موفقيت های بشری است و روحيه مصمم دبی را نشان می دهد».


به گفته ی مهندسان پروژه، برج دبی تا پايان سال ۲۰۰۸ تمام چهار معياری که توسط شورای ساختمان های مرتفع و شهرنشينی تعيين شده است را برآورده خواهد کرد.


کشوری که تا ۳۰سال پيش چيزی به جز شنزار نبود اينبار به گفته شيخ محمد حاکم دبی «در پی ساختن تاريخی پر افتخار برای آيندگانش است».

شورای ساختمان های مرتفع و شهرنشينی در شيکاگو واقع است و چهار معیار معين کرده است. اين چهار معيار عبارتند از: ارتفاع تا نوک ساختمان، ارتفاع آخرين طبقه، ارتفاع تا پشت بام و ارتفاع تا نوک آنتن ها و ديگر وسايل کار گذاشته شده.


«کشوری سر برآورده از شنزار ها»


کشوری که تا ۳۰سال پيش چيزی به جز شنزار نبود اينبار به گفته شيخ محمد حاکم دبی «در پی ساختن تاريخی پر افتخار برای آيندگانش است». اما خيلی ها بر اين باورند که ساختمان های دبی دارای شخصيت لازم نيستند و اينجا ويترينی بزرگ است که کلکسيونی از بهترين های هرچيز را از سراسر جهان در آن گردآورده اند و آن را به نمايش گذاشته اند


انواع طرح ها و مدل های غربی در کنار نمادهای شرقی سر به آسمان می کشند و هيچ چيز هم جلودار آنها نيست. حمايت دولت با پرداخت وام های سنگين از يک سو و رشد بی سابقه جمعيتی که دبی را برای زنگی و کار انتخاب می کنند از سوی ديگربستر مناسبی را برای مجريان طرح های ساختمان سازی به وجود آورده است . به نظر می رسد که هيچ کنترلی هم بر روند ابزايش جمعيت دبی وجود ندارد .


به باور برخی کارشناسان اقتصادی، البته رشد بی سابقه دبی در چند سال اخير و تبديل بيابان بی آب و علف به اين ويترين زيبا هم کار کمی نيست و بايد قبول کرد که مديريت صحيح در پشت صحنه وجود داشته است .


این کارشناسان می گویند اين که روند برج سازی در دبی به کجا ختم می شود، سوالی پرجاذبه ای است چرا که در این شهر هر کاری برای مهندسان و معماران امکان پذير است.


XS
SM
MD
LG