لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

پاکستان برادر رهبر گروه جند الله را به ایران تحویل داد


طبق توافق نامه امنيتی منعقد شده بين ايران و پاکستان، مقرر شده بود که پاکستان برخی از اعضای گروه جندالله را به ايران تحويل دهد.
طبق توافق نامه امنيتی منعقد شده بين ايران و پاکستان، مقرر شده بود که پاکستان برخی از اعضای گروه جندالله را به ايران تحويل دهد.

پاکستان عبدالمجيد ريگی، برادر عبدالمالک ريگی، رهبر گروه شبه نظامی جندالله را همزمان با ربوده شدن ۱۶ نظامی ايران در استان بلوچستان، به ايران تحويل داده است.


خبرگزاری های آسوشيتدپرس و فارس اين خبر را ساعتی پس از اعلام خبر ربوده شدن ۱۶ تن از اعضای نيروی انتظامی ايران در پاسگاه بخش سراوان، واقع در استان سيستان و بلوچستان اعلام کردند.


مقامات پاکستان هم روز جمعه ۲۴ خرداد ماه اعلام کردند که بر اساس درخواستی از سوی ايران، جستجو برای يافتن ۱۶ نظامی ربوده شده ايران را آغاز کرده و نيروهای نظامی در منطقه بلوچستان پاکستان را به حالت آماده باش کامل در آورده اند.


به گزارش خبرگزاری ها، اين افراد در فاصله نيمه شب پنجشنبه تا بامداد جمعه ۲۴ خرداد ماه ربوده شده اند. اما خبرگزاری های ايران اين خبر را با تاخيری چند ساعته منتشر کرده اند.


همچنين هنوز خبر تحويل عبدالمجيد ريگی هم هنوز در سرخط خبرگزاری رسمی ايران منتشر نشده است و هنوز از ارتباط اين دو اتفاق با يکديگر خبر موثقی در دست نيست.


خبرگزاری آلمان با انتشار خبری اعلام کرده است که گروه جند الله، مسئوليت اين آدم ربايی را پذيرفته است. هنوز هيچ منبع مستقلی خبر منتشر شده در خبرگزاری آلمان را تاييد نکرده است.


به گزارش این خبرگزاری، شخصی به نام مولوی عبد الرئوف که خود را سخنگوی گروه جند الله معرفی کرده است، طی تماس با خبرنگارانی که نامی از آن ها برده نشده، اعلام کرده است که جند الله در برابر آزادی اين گروگان ها خواستار آزادی دو هزار نظامی وابسته به جند الله در زندان های ايران است.


او گفته است: «ايران دو هفته فرصت دارد جنگجويان ما را آزاد کند وگرنه آنها [گروگان ها] کشته می شوند.»


خبرگزاری های ايران و هيچ منبع مستقل ديگری تاکنون اين خبر را تاييد نکرده اند.


در همين حال، خبرگزاری فارس، در گزارش تحويل عبدالحميد ريگی آورده است که او در حالی صبح روز جمعه ۲۴ خرداد ماه به مقامات ايرات تحويل داده شده است که قرار بود وکلای عبدالحميد ريگی ساعتی بعد، لايحه فرجام خواهی خود را به دادگاه عالی کويته و با هدف ممانعت از تحويل وی به ايران ارايه دهند اما قبل از آغاز به کار دادگاه ، ريگی به خاک ايران منتقل شده است.


طبق توافق نامه امنيتی منعقد شده بين ايران و پاکستان، مقرر شده بود که پاکستان برخی از اعضای گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ريگی، از جمله عبدالحميد برادر او را که توسط نيروهای امنيتی پاکستان بازداشت شده بود را به ايران تحويل دهد.


گروه جندالله که از مدتی قبل به «چنبش مقاومت ملی ايران» تغيير نام داده به رهبری عبدالمالک ريگی طی دو سال گذشته طی درگيری های پراکنده ای با سپاه پاسداران تعدادی از آنان را کشته است.


جند الله، در اسفند ما سال ۸۴ با بستن جاده زاهدان به زابل، ۲۲ نفر از سرنشينان خودروهای در حال گذر را کشتند.


اين گروه چند ماه بعد ۱۱ نفر را در جاده کرمان به بم کشت و مسئوليت چندين مورد بمب گذاری در زاهدان را بر عهده گرفته است.


جند الله همچنين تا کنون چند بار نيروهای نظامی و مردم عادی را در منطقه سيستان و بلوچستان گروگان گرفته است.


XS
SM
MD
LG