لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

جرج بوش با پاپ در واتیکان دیدار می کند


پاپ بنديک شانزدهم حدود دو ماه پيش مهمان جرج بوش در کاخ سفيد بود. (عکس از AFP)
پاپ بنديک شانزدهم حدود دو ماه پيش مهمان جرج بوش در کاخ سفيد بود. (عکس از AFP)

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر اروپايی خود روز جمعه با پاپ بنديک شانزدهم رهبر کاتوليک های جهان در واتيکان ديدار می کند.


رييس جمهوری آمريکا روز جمعه ۲۴ خرداد ماه در ادامه سفر اروپايی خود که يکی از اهداف مهم آن جلب حمايت رهبران کشورهای اروپايی برای اعمال تحريم های بيشتر عليه ايران است، به واتيکان می رود.


آقای بوش، پس از سفر به اسلونی و آلمان، از روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه در ايتاليا به سر می برد.


او قرار است در ادامه سفر خود که آخرين سفر اروپايی او به عنوان رييس جمهوری آمريکاست به پاريس برود. لندن مقصد بعدی و نقطه پايانی اين سفر خواهد بود.


پاپ بنديک شانزدهم حدود دو ماه پيش مهمان جرج بوش در کاخ سفيد بود. او جانشين پاپ فقید، ژان پل دوم شده است که در سال ۲۰۰۳ رهبری کارزاری را عليه حمله نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به عراق بر عهده داشت.


اکنون اما پاپ بنديک شانزدهم و جرج بوش، در برخی موارد اشتراک نظر دارند. از جمله ازدواج همجنسگرايان و تحقيقات بر روی سلول های پایه ای که می تواند در علم پزشکی برای ترمیم اعضای بدن به کار برود.


پاپ در يک برج تاریخی به جای مانده از قرون وسطی با رييس جمهوری آمريکا ديدار خواهد کرد تا پذيرايی گرم کاخ سفيد در سفر خود به اروپا را تلافی کند. پاپ و آقای بوش در جريان اين ديدار همراه با پاپ مراسم مذهبی نیز انجام خواهد داد.


در همین حال روزنامه ایتالیایی لارپوبليکا نوشته است که برخی ساکنان واتيکان از برنامه استقبال ويژه پاپ از جرج بوش رضايت ندارند.


این روزنامه از قول یک کشیش که نامی از او برده نشده است، دلیل این نارضایتی را بی اعتنایی آقای بوش به مخالفت های پاپ ژان پل دوم به جنگ عراق عنوان کرده است.


ايران محور گفتگوها


رييس جمهوری آمريکا تاکنون در جريان ديدارهای خود با رهبران آلمان و ايتاليا، علاوه بر آنکه بر ادامه تلاش های سياسی درمورد پرونده هسته ای ايران تاکيد کرده، اما گفته است که گزينه نظامی را همچنان به عنوان راهی برای وادار ساختن ایران به توقف برنامه هسته ای خود، معتبر می داند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با ناديده گرفتن اين قطعنامه ها از سال ۲۰۰۶ تا کنون فعاليت های غنی سازی خود را گسترش داده و اعلام کرده است که قصد ندارد غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


ايران تاکيد می کند که هدف از غنی سازی اورانيوم، توليد سوخت مورد نياز نيروگاه اتمی است و به تعهدات بين المللی خود در اين زمينه پايبند است.


سيلويو برلوسکونی، نخست وزير ايتاليا، در جريان مذاکرات خود با جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، در روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه، پيشنهاد کرد رم در زمينه تشويق ايران به تعليق غنی سازی اورانيوم همکاری کند.


آقای برلوسکونی پس از گفت وگوی يک ساعته با آقای بوش در رم و با اشاره به حضور شرکت های ايتاليايی در ايران، گفت:«پيشنهاد ما مبتنی برا اين واقعيت است که ما ايران را خيلی خوب و از درون می شناسيم».


نخست وزير ايتاليا هفتاد و يک ساله ايتاليا در کنفرانس خبری خود با جرج بوش، افزود:«بديهی است که ما بايد مطمئن شويم که انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آميز به کار گرفته خواهد شد».


آقای بوش هم در باره ايران گفت: «ما بايد پيام مشترکی به ايران بفرستيم که اگر غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند با تحريم های جديد مواجه خواهد شد.»


رييس جمهوری آمريکا، شنبه ۲۵ خرداد ماه در پاريس به ديدار نيکلای سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه می رود. او در سخنرانی خود در باره همکاری های اقتصادی و توسعه سخن خواهد گفت. پرونده هسته ای ايران و لزوم بازداشتن اين کشور از دستيابی به بمب هسته ای بخش محوری سخنان جرج بوش در پاريس خواهد بود.


يکشنبه و دوشنبه ۲۶ و ۲۷ خرداد ماه، آقای بوش در پایان سفر اروپایی خود مهمان گردن براون، نخست وزير بريتانيا خواهد بود.


XS
SM
MD
LG