لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

انگیزه‌های حاکمان میانمار از دستگیری مجدد رهبر مخالفان


آن سان سو چی؛ رهبر مخالفان میانمار
آن سان سو چی؛ رهبر مخالفان میانمار
حکومت نظامی میانمار (برمه)، آن سان سو چی، رهبر اپوزیسیون دموکراتیک این کشور و برنده جایزه نوبل صلح را که از بیش از پنج سال پیش در حصر خانگی به سر می‌برد و قبل از آن سال‌ها در حصر گذرانده بود، مجدداً دستگیر و به زندان منتقل ساخت.

این اقدام پی‌آمد ورود یک شهروند آمریکایی به منزل آن سان سو چی بدون دریافت مجوز از حکومت نظامی صورت گرفت. این شهروند با شنا در دریاچه ای که در مقابل خانه‌ رهبر اپوزیسیون برمه قرار دارد، به محل اقامت آنگ سان سوچی وارد شد و با او ملاقات کرد.

دستگیری مجدد آن سان سو چی که قرار بود در پایان حصر خانگی پنج ساله، در ۲۷ ماه می آزادی را مجدداً کسب کند، موج عظیمی از اعتراض در سراسر جهان را به راه انداخت. از پی‌یرو فاستینو، وزیر سابق دادگستری ایتالیا و نماینده کنونی مقام ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برمه، دلایل این اقدام ژنرال‌های برمه ای را جویا شده‌ایم.

پی‌یرو فاستینو در این ارتباط به رادیو فردا می‌گوید: «رژیم میانمار از آن سان سو چی واهمه دارد. آن سان سو چی رهبری بسیار محبوب است و اکثریت مردم کشورش و افکار عمومی بین ‌المللی او را نماد مبارزه برای دموکراسی به حساب می‌آورند. او وارث تجربه سیاسی استقلال برمه است که توسط پدرش رهبری می‌شد. زنی است که نه تنها با فرهنگ کشورش و آسیا آشنایی دارد، بلکه به خاطر تحصیل در غرب و اقامت طولانی در اروپا، با فرهنگ جهانی خو گرفته است. زنی که بدون استفاده از هر خشونتی سال‌هاست برای دموکراسی مبارزه می‌کند».

اینها، به گفته پی‌یرو فاستینو همه عواملی هستند که رژیم نظامی میانمار را تا حدی به واهمه انداخته‌اند که با زیر پا گذاشتن قوانین جاری کشور در مورد حصر خانگی و با دلایل واهی، آن سان سو چی را به زندان انداخت؛ زیرا آزادی او می‌توانست نقطه پایانی برای ژنرال‌ها و نظام استبدادی‌شان باشد.

آقای فاستینو می‌افزاید ژنرال‌ها منتظر بهانه‌ای بودند تا از آزادی آن سان سو چی جلوگیری کنند. عمل غیرمسئولانه یک شهروند آمریکایی این بهانه را به دست ژنرال‌های برمه‌ای داد.

پی‌یرو فاستینو، که به تازگی از سفری به کشورهای آسیایی بازگشته است، در رابطه با اقداماتی که برای آزادی آن سان سو چی انجام گرفته است به رادیو فردا می‌گوید: «در این ساعات از همه سو به این عمل اعتراض صورت می‌گیرد و از دبیرکل سازمان ملل متحد، بان کی مون تا وزیر امور خارجه آمریکا، هیلاری کلینتون و مسئول سیاست خارجی اروپا، خاویر سولانا، همه شدیداً به ژنرال‌های میانماری اعتراض کرده‌اند و خواهان آزادی فوری آن سان سو چی شده‌اند. ما امیدواریم این موج اعتراضی بتواند مانع محاکمه تازه آن سان سو چی و محکومیت احتمالی این زن باشهامت شود».

وی اضافه می‌کند: «ما هم‌اکنون سرگرم گفتگو با کشورهای آسیایی، چون چین، هند و تایلند هستیم تا عکس‌العملی به این عمل انزجار برانگیز حکومت نظامی میانمار از خود نشان دهند».

نفوذی که این کشورها به گفته پی‌یرو فاستینو می‌توانند بر حکومت نظامی برمه داشته باشند، به مراتب بیشتر از نفوذ اروپا و آمریکا است.
آقای فاستینو در پایان می‌گوید این کشورها تاکنون با احتیاط عمل کرده‌اند ولی ما معتقدیم کشورهای آسیایی باید نسبت به این اقدام جدید حکومت نظامی میانمار، عکس‌العمل شدیدتری از خود نشان دهند.
XS
SM
MD
LG