لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۳

مرور روزنامه‌های صبح چهارشنبه ایران ۶ آبان


روزنامه اعتماد خبر داده که یک عضو کمیته ویژه مجلس با تأکید بر نگرانی‌های حکومتی از ادامه اعتراضات، در خصوص عدم آزادی شماری از بازداشت‌شدگان گفته است که «عدم آزادی برخی بازداشت‌شدگان به خاطر احتمال ناآرامی مجدد است».

به نوشته این روزنامه فرهاد تجری عضو کمیسیون ویژه مجلس برای پیگیری سرنوشت بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در پی انتشار اخباری مبنی بر اینکه بازداشت‌شدگانی که حکم‌شان نهایی شده است با تأمین وثیقه آزاد می‌شوند، گفته است که «قطعاً متهمان اغتشاشات اخیر که مرتکب جرائم مهم در ناآرامی‌های پس از انتخابات شده‌اند، با تکمیل تحقیقات هم آزادی آنها ممکن نیست، چرا که احتمال دارد اغتشاشات دیگری را در آینده رقم بزنند».

آقای تجری که اعتراضات پس از انتخابات با عنوان «اغتشاشات» خوانده است، ادامه بازداشت کسانی که پس از انتخابات دستگیر و زندانی شده‌اند را «اقدام پیشگیرانه» اعلام کرده و گفته «این احتمال وجود دارد بعضی از افرادی که در اغتشاشات بعد از انتخابات نقش محوری و مؤثر داشته‌اند، ناآرامی‌های دیگری را در آینده رقم بزنند، لذا با تکمیل تحقیقات هم نمی‌توان امید به آزادی آنها داشت».

هشدار سبحانی درباره آزادسازی قیمت‌ها به صادق لاریجانی

روزنامه جمهوری اسلامی نامه حسن سبحانی به رئیس قوه قضائیه و هشدار این نماینده سابق مجلس نسبت به اثرات تخریبی اقتصادی و اجتماعی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت را مورد توجه قرار داده است.

آقای سبحانی در نامه خود خطاب به آقای لاریجانی تأکید کرده که «هوشمندی و آینده‌نگری در تدبیر امور مملکتی ایجاب می‌کند تا امواج خروشان مشکلات اقتصادی و به تبع آن سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ناشی از تصویب ایده‌ای که حتی تقدیم‌کنندگان و تصویب‌کنندگانش امواج تورمی و توان بالای تخریبی کاهش قدرت خرید عمومی آن و در نتیجه فقیرتر شدن طبقات مختلف مردم ایران را کتمان نمی‌کنند در زمان مناسب خود پیش‌بینی و تصمیم مقتضی پیشگیرانه در قبال آن اتخاذ گردد».

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی وی همچنین در نامه خود با اشاره به اینکه «آنچه تحت عنوان هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس مطرح است عنوانی نامتناسب با محتوایی است که اراده اصلی آن افزایش قیمت حامل‌های انرژی است» نوشته «نتایج حاصل از اجرای احتمالی این قانون اقتصاد ایران را به رکودی بسیار عمیق‌تر از آنچه هست و میل به سرمایه‌گذاری را به خاطر تورم ناشی از هم فشار هزینه و هم فشار تقاضا به کاهش اساسی تهدید می‌نماید و در عین حال به جهت حقوق‌بگیر دولت شدن بیش از نیمی از مردم ایران از طریق دریافت یارانه نقدی مستقیم فقر و وابستگی به نظام بوروکراتیک کشور حتی به ایجاد طبقات نیازمند می‌انجامد».

این اقتصاددان و نماینده سابق مجلس همچنین با انتقاد از «خودسانسوری» اقتصاد دانان نسبت به عواقب اجرای طرح آزادسازی قیمت‌ها، خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشته «اینجانب از هم اکنون صحنه‌های محاکمه انسان‌های شریف بسیاری را می‌بینم که متأثر از اجرای این قانون گرفتار پی‌آمدهای رکود، تورم، بیکاری، از هم پاشیدگی خانواده‌ها، عدم امکان و فرصت رسیدگی به تربیت فرزندان و سوء رفتارهای فردی و اجتماعی » شده‌اند.

آقای سبحانی از رئیس قوه قضاییه خواسته تا «چنین اقدامات آسیب‌رسان و خطیر» را با دفاع نظام‌مند قوه قضائیه از حقوق فردی و اجتماعی متوقف کند.

تشدید تدابیر امنیتی برای راهپیمایی ۱۳ آبان

روزنامه جام جم اظهارات فرمانده بسیج دانش‌آموزی در مورد تشدید تدابیر برای برخورد با حضور معترضان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان را منتشر کرده است.

به گزارش این روزنامه، محمد صالح جوکار با این ادعا که «جنگ روانی درخصوص روز ۱۳ آبان از سوی دشمنان نظام به راه افتاده» گفته است که «عده‌ای فریب خورده می‌خواهند از این فضاها سوءاستفاده کنند و دشمن سعی دارد در جنبش‌های انقلابی انحراف ایجاد کند؛ اما مردم با بصیرت و هوشیاری که دارند، این توطئه‌ها را خنثی خواهند کرد».

فرمانده بسیج دانش‌آموزی همچنین گفته که این سازمان برنامه حضور سه میلیون دانش‌آموز را در راهپیمایی ۱۳ آبان را دارد گفته که تدابیر امنیتی برای راهپیمایی روز ۱۳ آبان اندیشیده شده است.

واگذاری پروژه «دیتا سنتر ملی» به دو شرکت وابسته به نهادهای نظامی

روزنامه سرمایه از واگذاری پروژه «دیتاسنتر ملی» به دو شرکت «زعیم» و «ایز ایران» خبر داده و نوشته این واگذاری در حالی صورت می‌گیرد که «زمزمه‌هایی مبنی بر وابستگی به نهادهای نظامی این دو شرکت به گوش می‌رسد».

به نوشته این روزنامه پیش از این واگذاری سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین و شائبه وابستگی یکی از اعضای آن به سپاه پاسداران به چالشی برای کنسرسیوم تبدیل شده بود.

سرمایه نوشته «واگذاری بزرگترین پروژه راه‌اندازی دیتاسنتر ملی به این دو شرکت در شرایطی صورت می‌گیرد که با وجود برگزاری مناقصه اما به دلیل صدور مصوبه هیات دولت مبنی بر محرمانه بودن اطلاعات مرکز دیتا که قرار است دیتاهای دولتی روی آن قرار گیرد، این دو شرکت توانستند بدون برگزاری ادامه فرآیند تشریفات از سوی شرکت زیرساخت، راه‌اندازی آن را بر عهده بگیرند».
XS
SM
MD
LG