لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

احتمال تأخیر دو هفته‌ای در معرفی کابینه جدید اسرائیل


نتانیاهو در آستانه تشکیل دولت جدید حتی در درون حزب لیکود نیز با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده است
نتانیاهو در آستانه تشکیل دولت جدید حتی در درون حزب لیکود نیز با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده است
بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود که مأمور به تشکیل دولت جدید اسرائیل است، در این زمینه با مشکلات جدی روبه‌رو شده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این احتمال وجود دارد که رهبر حزب لیکود خواهان تمدید دو هفته‌ای مهلت تعیین شده از سوی رئیس جمهور اسرائیل برای تشکیل دولت باشد.

مهلت چهار هفته‌ای نتانیاهو برای معرفی دولت، جمعه آینده، سی ام اسفند، به پایان می‌رسد و طبق قانون، رئیس جمهور می‌تواند این مهلت را تنها دو هفته دیگرتمدید کند.

نتانیاهو تا کنون در متقاعد کردن دو حزب مهم کادیما و کارگر برای پیوستن به دولت خود ناکام مانده و هنوز نتوانسته توافق قطعی هم پیمانی با حزب «اسرائیل خانه ماست» به رهبری آویگدور لیبرمن را به دست آورد.

هرچند که حزب «اسرائیل خانه ماست»، با ۱۵ کرسی، مهم‌ترین هم پیمان نتانیاهو در دولت احتمالی وی خواهد بود، اما هنوز درخواست‌های دیگری را پیش ازامضای نهایی توافقنامه ائتلاف مطرح می‌کند.

در انتخابات پنج هفته پیش کنست، لیکود با کسب ۲۷ کرسی، بعد از کادیما قرار گرفت اما خانم تسیپی لیونی رهبر کادیما که حزبش ۲۸ کرسی در این انتخابات کسب کرد، نمی‌توانست هم پیمانی احزاب لازم را برای تشکیل دولت به دست آورد و رفتن به جناح اپوزیسیون را ترجیح داد.

سران حزب کارگر نیز به اهود باراک رهبرحزب هشدار دادند اگر به دولت نتانیاهو بپیوندد، از این حزب اخراج خواهد شد.

نتانیاهو درون حزب لیکود نیز با مخالفت‌های جدی روبه‌رو شده است. از جمله سیلوان شالوم وزیر خارجه پیشین و نفر دوم حزب لیکود اعلام کرده که به دولت نتانیاهو نمی‌پیوندد.

آقای شالوم این هفته گفت: «چنین دولتی که راستگرایان افراطی را در بر می‌گیرد، از همکاری جامعه جهانی برخوردارنخواهد شد». وی تصریح کرد که [در انتخابات کنست] نتانیاهو برنده شد اما لیکود باخت.

نتانیاهو قرار است پست وزارت خارجه را به آویگدورلیبرمن بدهد که به دلیل چهره‌ای افراطی که همواره از او ترسیم شده، ناظران اسرائیلی می‌گویند، دولت جدید با مشکلاتی جدی در تعامل با جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

پست وزارت دفاع نیز به سرلشگر مشه بوگی یعلون، رئیس اسبق ستاد کل ارتش اسرائیل داده می‌شود که تنها سه ماه پیش به حزب لیکود پیوسته است. سرلشگر یعلون دارای دیدگاه‌های افراطی، بویژه درمورد مسائل مرتبط با ایران توصیف شده است.

احزاب «شاس»، «اتحاد ملی»، «خانه یهودی» و «یهودیت توراتی» که مایل به پیوستن به دولت نتانیاهو هستند، همگی در صحنه سیاست اسرائیل، در طیف راست و راست افراطی قرار دارند.

حزب «خانه یهودی» پنجشنبه به نتانیاهو هشدارداد که اگر درخواست‌هایش را برای حمایت از شهرک‌‌های یهودی کرانه باختری نپذیرد، نباید امیدی به هم پیمانی این حزب داشته باشد.

علیرغم همه مشکلات، برخی سیاستمداران لیکود جمعه به پایگاه خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت گفته‌اند که نتانیاهو هرترکیبی را که برای دولت به دست آورد، تا چهارشنبه آینده، ۲۸ اسفند، معرفی خواهد کرد و بیش ازاین درانتظار پیوستن احزاب دیگر نخواهد ماند.

ناظران سیاسی اسرائیل می‌گویند، دولتی که تنها از حمایت ۶۱ تا ۶۵ نماینده کنست برخوردار باشد، دولتی با ثبات نخواهد بود.
XS
SM
MD
LG