لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

موسوی و حداقل مطالبات برای استیفای حقوق مردم


میرحسین موسوی، در تازه‌ترین سخنان خود، که روز پنجشنبه انتشار یافت، جنبش اعتراضی مردم ایران را بیش از مسئولان رسمی، پایبند منافع ملی دانست. آقای موسوی که برای گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس سخنرانی می‌کرد، به مسئولان نظام جمهوری اسلامی سفارش کرد که در رفتار و گفتار خود دقت کنند و به خشونت در جامعه دامن نزنند. سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار مقیم پاریس، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در این زمینه پاسخ گفته است.


  • رادیو فردا: آقای میردامادی، مهم‌ترین نکاتی که میرحسین موسوی، در سخنرانی اخیر خود بر آن انگشت گذاشت، چه بود؟

سراج‌الدین میردامادی: به نظر می‌رسد که آقای مهندس موسوی در ملاقاتش با اعضای فراکسیون خط امام در نظر دارد به عنوان نمونه، راهپیمایی روز قدس را یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های هسته‌های اجتماعی عنوان کند و به مردم اعلام کند که این هسته‌های اجتماعی است که می‌تواند جایگزین رهبران موجود در جنبش شود.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار مقیم پاریس
وی همچنین اشارات صریحی دارد که در آینده نزدیک همبستگی مردم را تحت عنوان میقات بهمن مشاهده خواهیم کرد که با جوشش عمومی و حضور در صحنه تداعی خواهد شد.

به دلیل متعددی که در بیانیه خود و در این ملاقات هم توضیح داده است تشریح کرده که هسته‌های اجتماعی، می‌تواند عنصر امید را در جامعه ایجاد کند و کسانی را که از سرنوشت آینده کشور ناامید شده بودند را دوباره به صحنه بازگرداند و این امید است که می‌تواند جنبش را به پیش ببرد و مردم را به مطالبات خودشان نزدیک‌تر کند.

به نظر می‌رسد روی صحبت آقای میرحسین موسوی هم به مسئولین نظام است و هم احتمالاً با کسانی که این روزها به دنبال طرحی برای نوعی از آشتی ملی هستند و هم اینکه برخی از جنبه‌های صحبت ایشان هم خطاب به مردم است.

ایشان به ویژه خطاب به مسئولین جمهوری اسلامی و دولتمردان تأکید می‌کند که باید دست از خشونت بردارند و تأکید می‌کند آن خشونتی که آنها در طول این چند ماه اعمال کردند نتوانسته است مانع از جوشش و خروش مردم باشد و راهپیمایی روز قدس، ‌خودش نشانه مهمی است که مردم جا نزده‌اند و در صحنه هستند.

همچنین برای کسانی که نقش میانجیگری را بناست به عهده بگیرند، چه در طرح آقای هاشمی و چه در طرح دیگران، یادآوری کند که آنها هم باید حداقل مطالبات مندرج در بیانیه شماره ۱۱ را در نظر بگیرند و اگر کسی آن مطالبات را مد نظر قرار ندهد هیچ میانجیگری و راه حلی نمی‌تواند منجر به استیفای حقوق ملت شود.

  • آقای میرحسین موسوی همچنین هشدار داده است که امکان این وجود دارد که جنبش به سوی رادیکالیزم یا حرکات تند رانده شود. این بحث رادیکال شدن فضا، چیست و آقای میرحسین موسوی مسئولین را از چه چیزی پرهیز می‌دهد؟

ایشان به طور مشخص، حاکمیت را مورد خطاب قرار می‌دهد و آنها را از اعمال خشونت باز می‌دارد و توصیه می‌کند که خشونت چاره‌ساز نیست. بعد هنگامی که روی خطابش به مردم است سعی می‌کند به مردم امید بدهد و اعلام می‌کند که جنبش سبز،‌ خوب عمل کرده است، اما می‌تواند بهتر از این عمل کند.

شرایطی که اتفاق افتاد اگر چه شرایط بدی بود اما می‌توانست بدتر از آن هم باشد. بر این اساس به مردم توصیه می‌کند که حتی از بروز حداقل خشونت، در برابر خشونت حاکمیت که طبیعی است ممکن است رخ دهد و این امکان وجود دارد که مردم عصبانی شوند و واکنش نشان دهند پرهیز کنند و سعی کنند اعتراض آرام و مسالمت‌آمیز را در پیش بگیرند.

چرا که این عامل می‌تواند جنبش سبز را به پیش ببرد. اگر خشونتی بروز کند و جنبش، رادیکال شود و حتی اندکی از راه آرامش خارج شود،‌ به نتایج بهتر دست پیدا نخواهیم کرد. در جایی که کارنامه مردم در پرهیز از خشونت،‌ کارنامه بسیار روشن و امیدوار کننده و خوبی است.

  • آقای میردامادی، ‌آقای میرحسین موسوی می‌گویند کسانی که در سوابق عملکردشان، گرایش روشنی به بیگانگان وجود دارد ما را متهم به همسویی با منافع بیگانگان می‌کنند. ممکن است شما منظور ایشان را توضیح دهید؟

می‌شود مصداق سخنان آقای موسوی را کسانی دانست که دور و بر آقای احمدی‌نژاد هستند و سعی می‌کنند به گونه‌ای با غرب روابط حسنه ایجاد کنند و حتی از منافع ملی هم گاهی می‌گذرند. ولی برای حذف مخالفین خودشان، گاهی آنان را در دعواهای سیاسی به ارتباط با غرب و سرسپردگی به غرب متهم می‌کنند.
XS
SM
MD
LG