لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

یک ایرانی در انفجار بمبی در پونای هند کشته شد


انفجار شامگاه شنبه در پونا، ۹ کشته و ۶۰ زخمی بر جای گذاشته است.
انفجار شامگاه شنبه در پونا، ۹ کشته و ۶۰ زخمی بر جای گذاشته است.
مقام های هندی روز یکشنبه اعلام کردند که در انفجار رستورانی در پونا، دو شهروند خارجی از جمله یک ایرانی کشته شدند و نام پنج ایرانی دیگر نیز در میان مجروحان این حادثه به چشم می خورد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، شامگاه شنبه انفجاری در یک رستوران شهر «پونا»، در غرب هند، رخ داد که در جریان آن شماری از شهروندان هندی و اتباع خارجی از جمله چند ایرانی کشته و زخمی شدند. این رستوران محل رفت و آمد جهانگردان و جوانان بوده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پونا بدون اشاره به هویت کشته‌شدگان گفته است که دو تن از ۹ کشته‌ شده این انفجار از اتباع خارجی هستند که یک نفر از آنها ایرانی و یک نفر ایتالیایی است که نام تبعه ایرانی «سعید عبدل خانی» اعلام شده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از منابع هندی نوشته است: ۱۲ تبعه خارجی از جمله ۶۰ نفری هستند که در این حادثه مجروح شده اند که در میان آنها نام پنج ایرانی، دو سودانی، دو نپالی، یک آلمانی، یک تایوانی و یک یمنی به چشم می‌خورند.

واحد مرکزی خبر وابسته به رادیو و تلویزیون دولتی ایران، خبر کشته ‌شدن سعید عبدل خانی را در این «اقدام تروریستی» تایید کرده و نوشته است که جسد آقای عبدل خانی که دانشجوی آمادگی زبان در پونا بوده است توسط پسر عمویش شناسایی شده است.

شهر پونا که از جمله مراکز جهانگردی هند به شمار می‌رود، به عنوان پایتخت دانشگاهی کشور هند نیز شهرت دارد و نزدیک به چهار هزار دانشجوی ایرانی در این شهر به تحصیل می‌پردازند.

گزارش ها حاکی است، بمبی که منجر به این انفجار شد، در یک کوله پشتی در زیر یک میز پنهان شده است.

انفجار پونا اولین اقدام عمده تروریستی در هند از زمان انجام یک عملیات تروریستی گسترده در بمبئی در آذرماه سال گذشته است. در این حادثه، ده فرد مسلح با ربودن يک قايق ماهيگيری خود را از راه دريا به بمبئی رساندند، و طی سه روز در چند نقطه اين شهر، دست به تيراندازی، آدم‌ربايی و انفجار زدند که این اقدامات در نهایت ۱۶۶ نفر کشته به جای گذاشت.

از ۱۰ مهاجم حادثه بمبئی، ۹ تن کشته و تنها یک نفر به نام محمد اجمل قصاب که گفته می‌شود با لشکر طیبه پاکستان مرتبط بوده، زنده مانده است. پرونده این متهم مراحل رسیدگی خود را طی می کند.

مهاجمان متهم شدند که با گروه‌های اسلام گرا در پاکستان در ارتباط بودند و از مرکزی در پاکستان دستور می‌گرفتند.

یک ماه پس از حادثه، نخست‌وزیر هند «سازمان‌های رسمی» پاکستان را متهم کرد که در این اقدام دست داشته‌اند. تنها یک روز پس از این اعلام بود که نخست وزیر پاکستان مشاور امنیت ملی خود را به دلیل آنچه «رفتار غير مسئولانه و عدم هماهنگی در مسائل مربوط به امنيت ملی» اعلام شد، بر کنار کرد.

انفجار پونا ممکن است روند مذاکرات امنیتی هند و پاکستان را که پس از وقوع حادثه تروریستی بمبئی آغاز شده بود، دچار وقفه کند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار در پونا را بر عهده نگرفته است و هیچ مظنونی هم در این زمینه بازداشت نشده اما تحقیقات برای مشخص شدن ابعاد این حادثه همچنان ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG