لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

رئیس جمهور اسرائیل برای دیداری دو روزه وارد آرژانتین شد


شیمون پرز،‌رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز،‌رئیس جمهور اسرائیل
شیمون پرز در سفری دو روزه که نخستین دیدار یک رئیس جمهور اسرائیل از آرژانتین در دو دهه اخیر محسوب می‌شود، وارد بوئنوس آیرس شد.

آقای پرز روز دوشنبه با همتای آرژانتینی خود، خانم کریستینا فرناندز د کیرشنر، دیدار می‌کند و آن طور که مقامات اسرائیل پیشتر اعلام کرده بودند در این ملاقات در کنار مسائل مرتبط با مناسبات دو جانبه اسرائیل و آرژانتین، به ایران نیز خواهد پرداخت.

اسرائیل و جامعه یهودیان آرژانتین از نبود پیشرفت جدی در پرونده دو انفجار در سفارت اسرائیل و کانون همیاری یهودیان در بوئنوس آیرس ناخشنودند.

۱۷ سال پیش سفارت اسرائیل، و دو سال پس از آن، کانون همیاری یهودیان آرژانتین هدف بمب‌گذاری‌های سهمگین قرار گرفتند، که روی همرفته بیش از صد کشته و صدها مجروح و خسارات مالی بسیاری برجای نهاد.

سفر رئیس جمهور اسرائیل به بوئنوس آیرس با افزایش تماس‌ها در پرونده انفجار کانون همیاری یهودیان همزمان شده است.

همزمان پرونده تازه‌ای نیز علیه کارلوس منم، رئیس جمهوری پیشین سوری‌الاصل آرژانتین به ظن دریافت میلیون‌ها دلار از ایران با هدف از بین بردن اسناد انفجار در دادستانی آرژانتین گشوده شده است.

دادستانی آرژانتین دکتر آلبرتو نیسمان ماه گذشته درسفری به لیون فرانسه در دیدار با رئیس اینترپل یک سند ۸۰۰ صفحه‌ای در مورد ارتباط ایران با بمب‌گذاری در کانون «عامیا» ارائه کرد.

رئیس اینترپل پس از این دیدار اعلام کرد که از جمهوری اسلامی ایران خواسته است با مقامات اینترپل در فرانسه دیدار کنند تا پنج مقام ایرانی مظنون به مشارکت در برنامه‌ریزی انفجار «عامیا» را برای اجرای روند قضایی به کشورثالثی تحویل دهند.

یکی از مظنونین که اکنون نیز سمت ارشدی در دولت ایران دارد، سرتیپ پاسدار احمد وحیدی وزیر دفاع است، که انفجار «عامیا» هنگامی رخ داد که او فرمانده شاخه «قدس» سپاه پاسداران و مسئول عملیات برون‌مرزی سپاه بود.

خانم کریستینا فرناندز د کیرشنر، دو سال پیش در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خواستار تحویل این مظنونین توسط ایران شده بود.

شیمون پرز همچنین قرار است در سفر به آرژانتین با سران یهودیان این کشور دیدار کند. آرژانتین با حدود ۳۵۰ هزار یهودی، بزرگترین جامعه یهودیان در آمریکای لاتین را دارد. با این حال در سه دهه اخیر جمعیت اعراب مقیم آرژانتین نیز به شدت افزایش یافته است.

سازمان‌های عرب آرژانتین برای برگزاری تظاهراتی بزرگ علیه حضور شیمون پرز در آن کشور از مدت‌ها قبل تدارکات دیده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل مدعی شده‌اند که ایران به دلیل مطرح بودن نامش در پرونده انفجارها، هزینه مالی این تظاهرات را می‌پردازد، اما تاکنون برای این ادعا سندی ارائه نکرده‌اند.

برزیل نیز پنجشنبه شاهد تظاهراتی از سوی مسلمانان مقیم برزیل علیه حضور آقای پرز در آن کشوربود. آقای پرز در مورد این تظاهرات گفته بود «دیوانه ها همه جا هستند».

سفر آقای پرز به برزیل تنها اندکی پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور انجام شد. اسرائیل و همین طور جامعه یهودیان برزیل انتقادات تندی نسبت به میزبانی برزیل از محمود احمدی‌نژاد صورت داده‌اند.

رئیس جمهوری برزیل اما در پاسخ به این انتقادات گفته است که « دردیدار با احمدی‌نژاد شدیداً با نظرش درزمینه نفی هولوکاست مخالفت خواهم کرد، از برنامه‌های اتمی‌شان انتقاد می‌کنم و خواهم گفت که ایران باید راه و روش خود را تغییر دهد».

وی خطاب به شیمون پرز افزوده است که «هدف ما، منزوی کردن ایران نیست و برای پیشبرد صلح و ثبات، باید با همه طرف‌ها رابطه داشت».
XS
SM
MD
LG