لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

جام جهانی ۲۰۱۰: توقف مدافع عنوان قهرمانی در برابر نیوزیلند


تیم ملی ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی در برابر تیم نیوزیلند یک بر یک متوقف شد تا با دو امتیاز حتی به حذف از دور گروهی تهدید شود.

ایتالیا با یک بازی کند، ناهماهنگ و بازی رو به عقب مردان میانی اش در طول ۴+۹۰ دقیقه هرگز نتوانست طعم برتری پیش فرض شده برای بیشتر اهالی فوتبال را بچشد.

نیوزیلند در این بازی با نمایش مقتدرانه مردانش، به ویژه مدافعان موفق روی توپ‌های هوایی و یک دروازه‌بان سرپنجه و با روحیه، در تمام لحظه‌های بازی مردان مارچلو لیپی را عذاب داد.

نیمه نخست در حالی یک بر یک به پایان رسید که تیم مدافع عنوان قهرمانی با پذیرش یک گل زودهنگام، تا دقیقه ۲۹ برای گریز از یک گل خورده تلاشی نا موفق داشت.

در دقیقه هشتم نیوزیلند با یک بازی بی‌هراس از نام حریف صاحب یک ضربه آزاد از جناح چپ شد و کاپیتان «نلسون» آن را به روی دروازه فرستاد تا دخالت ناموفق کاپیتان کاناوارو توپ را در دهانه دروازه مارکتی قرار دهد و با یک ضربه نوک پای اسملتز در موقعیتی مشکوک به آفساید، دروازه ایتالیا را فرو ریزد.

پس از این گل ایتالیا سراپا حمله شد، اما در چند موقعیت گلزنی ناکام ماند. به ویژه به هنگامی که ضربه پیچ دار مونتولیوو به دیرک عمودی دروازه خورد و بار دیگر راه شلیک او را پاستون، دروازه‌بان جوان نیوزیلند دفع کرد.

در حالی که بازی به سرعت به دقیقه ۳۰ نزدیک می‌شد، خطای بی‌مورد مدافع نیوزیلندی یک پنالتی را باعث شد که یاکوئیندا با ضربه‌ای در خلاف جهت حرکت پاستون گل خلاصی ایتالیا از باری سنگین را به ثمر رساند تا شاید به گل برتری هم برسد.

نیمه دوم این دیدار نیز گرچه با حمله‌های ایتالیا تداوم یافت، ولی نخستین خطر جدی شلیک ناگهانی ویسه لیچ، مدافع پیشتاخته نیوزیلند به سوی دروازه ایتالیا بود.

سپس در دقیقه ۷۰ راه شلیک سنگین و راه دور مونتولیوو را پاستون بار دیگر با واکنشی سریع بست. در هر حالی که بازی رو به پایان بود، سفیدپوشان نیوزیلندی با چنگ و دندان در برابر سایه‌های تیم قهرمان جام‌های جهانی ۱۹۳۴، ۱۹۳۸، ۱۹۸۲ و ۲۰۰۶ از دروازه تیمشان دفاع کردند و حتی «وود» در دقیقه ۸۳ پس شکافتن مدافعان ایتالیایی با شلیکی ناگهانی از جناح چپ پشت محوطه جریمه، مارکتی و ایتالیایی‌ها را لرزاند.

پاراگوئه در آستانه صعود

در مسابقه نخست گروه ششم جام جهانی نیز پاراگوئه با برتری کامل و پیروزی دو بر صفر بر جمهوری اسلواکی، پیشتاز شد وعملاً راه صعود را طی کرد.

این تیم در آخرین روز با نیوزیلند، تیم رده پایین ولی شگفتی‌آفرین و بی‌شکست گروه مسابقه دارد.

پاراگوئه که در مسابقه نخست برتری بر ایتالیا را با تساوی یک بر یک عوض کرد، در مسابقه با تیم حذف‌کننده روسیه در مرحله پلی آف انتخابی از اروپا، در هر نیمه یک گل زد و در مجموع با تکیه بر قدرت تکنیکی‌اش بر حریف برتری کامل داشت.

پس از اینکه کاپیتان انریکه ویرا – بهترین بازیکن این پیکار در دقیقه ۲۷ با شلیکی تماشایی و محکم دروازه اسلواکی را گشود، سانتاکروز می‌توانست در موقعیتی عالی نتیجه را دو بر صفر کند. اما یان موچا، دروازه‌بان اسلواکی با پا راه توپ او را بست.

در نیمه دوم نیز در برابر حضور نه چندان خطرناک مردان اسلواکی، تیم پاراگوئه با پیشینه حضور قابل اعتنا در جام جهانی ۱۹۹۸ از هر سو زهر دار نشان داد تا سرانجام در پی یک بازی هماهنگ در محوطه خطر پرتعداد تیم اروپایی، کریستیان ریوه روس در دقیقه ۸۶ تیر خلاص را شلیک کرد.

اسلواکی برای راهیابی به مرحله ۱۶ تیمی جام جهانی روز پنجشنبه آینده در برابر ایتالیا، مدافع مقام قهرمانی، به پیروزی نیاز دارد.

تیم دوم این گروه در مرحله حذفی ۱۶ تیمی، با هلند پیکار خواهد کرد و تیم نخست گروه ششم با یکی از دو تیم دانمارک و یا ژاپن رو به رو خواهد شد.
XS
SM
MD
LG