لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

البشیر بی‌توجه به حکم دادگاه بین‌المللی کیفری به مصر رفت


حسنی مبارک و عمرالبشیر روز چهارشنبه ۲۵ مارس در قاهره
حسنی مبارک و عمرالبشیر روز چهارشنبه ۲۵ مارس در قاهره
دولت مصر روز چهارشنبه با نادیده گرفتن حکم جلب عمرالبشیر به اتهام ارتکاب «جنایات جنگی» و «جنایت علیه بشریت» در دارفور، از وی در قاهره استقبال رسمی کرد.

این نخستین سفر مهم عمر البشیر رهبر تحت تعقیب سودان پس از صدور حکم جلب وی از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری در تاریخ چهارم مارس سال ۲۰۰۹ است.

عمر البشیر در حالی ار کشور خود خارج شده است که پیش از این ۲۲ عضو اتحادیه اعلام کردند که حکم جلب رئیس‌جمهوری سودان را به اجرا در نخواهند آورد.

عمرالبشیر همچنین قصد دارد در نشست اتحادیه عرب که در پایان ماه مارس در قطر برگزار می‌شود شرکت کند.

حسنی مبارک رئیس‌ جمهوری و تنی چند از مقام‌های بلندپایه مصر، روز چهارشنبه در فرودگاه قاهره به استقبال عمرالبشیر رفتند که به نوعی اعلام همبستگی با رئیس‌جمهوری سودان تلقی می‌شود.

برپایه گزارش‌های منتشر شده رهبران دو کشور در دیدار با یکدیگر راه‌های برون‌رفت از مناقشه دارفور را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مصر از امضاکنندگان میثاق دادگاه بین‌المللی کیفری نیست و این کشور پس از صدور حکم جلب از سوی این دادگاه، مخالفت خود را با آن اعلام کرد. دولت مصر می‌گوید صدور این حکم منطقه دارفور در جنوب سودان را هر چه بیشتر بی‌ثبات خواهد کرد.

در همین حال احمد ابولغیط، وزیر خارجه مصر، در یک کنفرانس خبری درباره حکم دادگاه بین‌المللی کیفری گفت: «مصر، کشورهای عربی و آفریقایی با شیوه‌ای که این دادگاه در قبال شأن و منزلت رئیس‌جمهوری سودان درپیش گرفته، مخالفند.»

عمر البشیر در دادگاه لاهه در مورد بحران دارفور با هفت فقره اتهام مواجه شده است که پنج فقره آن مربوط به «جنایت علیه بشریت» و دو فقره دیگر آن مربوط به «جنایات جنگی» است.

این برای نخستین بار است که دادگاه لاهه حکم جلب یکی از رهبران کشورهای جهان را صادر می‌کند در حالی که وی هنوز قدرت را در دست دارد.

به گفته لورنس بلرون، سخنگوی دادگاه لاهه عمر البشیر مظنون است که «عامدا حملات علیه بخش عمده‌ای از جمعیت غیرنظامی دارفور، قتل، قلع و قمع، تجاوز به عنف، شکنجه و کوچاندن اجباری شمار بسیاری از غیرنظامیان و چپاول اموالشان را هدایت می‌کرده است».

دولت سودان متهم است که برای سرکوب شورش‌های دارفور، از شبه‌نظامیان عرب که به جنجوید مشهورند، در قلع و قمع غیرنظامیان حمایت کرده است.

برپایه برآورد سازمان ملل متحد، از سال ۲۰۰۳ تا کنون نزدیک به ۳۵ هزار نفر در منطقه دارفور واقع در جنوب این کشور کشته شده‌اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر نیز به دلیل گرسنگی یا بیماری جان باخته‌اند و دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز آواره شده‌اند.
XS
SM
MD
LG