لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

بوش از اقدام « جی هفت» علیه بحران مالی حمایت کرد


آقای بوش اعلام کرد: « ما همه توافق کرديم که بايد با ديگر کشورها همکاری کنيم.»(عکس: AFP)
آقای بوش اعلام کرد: « ما همه توافق کرديم که بايد با ديگر کشورها همکاری کنيم.»(عکس: AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، پس از ديدار با وزيران دارايی کشورهای گروه هفت، روز شنبه در کاخ سفيد از همکاری اين کشورها برای مواجهه با بحران مالی خبر داد.


گروه جی هفت متشکل از وزیران دارايی هفت کشور صنعتی فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، بريتانيا، کانادا و ايالات متحده است. اين گروه در سال ۱۹۷۶ پايه گذاری شده است.


رييس جمهوری آمريکا بی آنکه از جزييات اين همکاری بگويد، اعلام کرد: « آنچه را که برای حل اين بحران لازم باشد، انجام خواهيم داد و در نتيجه، اقتصاد جهان با قدرت بيشتری قد علم خواهد کرد.»


جرج بوش به نشانه حمايت از اقدام وزیران کشورهای گروه هفت در این نشست حضور پيدا کرد.


آقای بوش گفت: ايالات متحده در مواجهه با بحران مالی کنونی در جهان دارای «نقش ويژه ای» است.


رييس جمهوری ايالات متحده افزود: «از همين رو، من در نشست امروز، روز شنبه، کاخ سفيد حاضر شدم و به همين دليل است که دولت ما از همه امکانات برای حل اين بحران استفاده خواهد کرد.»


آقای بوش گفت: «ما همه بر سر این موضوع توافق کرديم که اقداماتی را که انجام می دهيم، بايد از ماليات دهندگان مان حمايت کند. توافق کرديم که بايد با ديگر کشورها همکاری کنيم.»


به گفته او، وزیران دارايی گروه هفت تاکيد کرده اند که اقدام هريک از اين کشورهای نبايد در تعارض با کشور ديگر باشد و به هيچ طرفی در اين ميان نبايد آسيب برسد.


ديدار جرج بوش با وزیران دارايی گروه هفت نزديک به نيم ساعت به درازا کشيد و از زمان پيش بينی شده کمتر بود.


اين برای بيست و يکمين بار در طول ۲۶ روز است که رييس جمهوری ايالات متحده به طور علنی درباره بحران مالی کنونی در آمريکا و ديگر کشورها سخن می گويد.


در گزارشی که هفته گذشته برای کنگره خوانده شد، اعلام شد در ۱۵ ماه گذشته، حساب های بازنشستگی آمريکايی ها دو تريليون دلار از دست داده اند.


از سوی ديگر، شاخص «داو جونز» در بازار بورس نيويورک تنها در هفته گذشته ۱۸ درصد از ارزش خود را از دست داد که اين میزان، در طول يک هفته بی سابقه بوده است.


اين برای بيست و يکمين بار در طول ۲۶ روز است که رييس جمهوری ايالات متحده به طور علنی درباره بحران مالی کنونی در آمريکا و ديگر کشورها سخن می گويد.

موج بحران مالی آمريکا هم اکنون دامنگير بورس های آسيايی و اروپايی نيز شده است.


هشت روز پيش، کنگره آمريکا طرح نجات مالی اين کشور را به تصويب رساند.


برپايه اين طرح، دولت آمريکا ۷۰۰ ميليارد دلار برای جلوگيری از فروپاشی بانک ها و موسسه های مالی به نظام پولی اين کشور تزريق می کند.


وزیران دارايی گروه هفت روز جمعه سه ساعت برای اتخاذ يک راه حل برای رويارويی با بحران مالی کنونی رايزنی کردند و آن را با صدور يکی از کوتاه ترين بيانيه های خود به پايان رساندند.


در اين بيانيه آمده است: کشورهای گروه هفت برای برداشته شدن فشار از اعتبار و پول، «همه گام های ضروری» را برخواهند داشت.


XS
SM
MD
LG