لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

انتخابات یک ماهه بزرگترین دموکراسی جهان آغاز شد


رأی‌دهندگان هندی روز پنجشنبه منتظر انداختن رأی خود به صندوق هستند.
رأی‌دهندگان هندی روز پنجشنبه منتظر انداختن رأی خود به صندوق هستند.
با آغاز انتخابات یک ماهه هند در روز پنجشنبه، میلیون‌ها نفر از مردم این کشور از مناطق استوایی جنوب تا کوهپایه‌های هیمالایا در کشمیر در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند تا نمایندگان پارلمان را انتخاب کنند.

در این انتخابات که در پنج مرحله و در طول یک ماه برگزار می‌شود، شش میلیون مأمور امنیتی و کارمند دولتی برگزاری انتخابات بر عهده خواهند داشت.

با وجود برقراری تدابیری امنیتی نخستین روز این انتخابات در برخی از حوزه‌های انتخاباتی با خشونت همراه بود؛ روز پنجشنبه شورشیان مائوئیست رشته حمله‌هایی را در ایالت‌های شرقی هند ترتیب دادند که در پی آن دست کم ۱۶ نفر جان خود را از دست دادند. با این حال برپایه گزارش‌های منتشر شده، نخستین روز انتخابات در ایالت‌های دیگر آرام برگزار شده است.

این انتخابات در بحبوحه رکود اقتصاد جهانی و تیرگی مناسبات هند و پاکستان پس از رشته حمله‌های بمبئی در سال گذشته صورت می‌گیرد.

اقتصاد هند پس از پنج سال رشد اقتصادی دو رقمی از سونامی بحران اقتصادی جهانی در امان نماند و به شدت آسیب دیده است.

کسری بودجه هند در سال مالی گذشته معادل با شش درصد تولید ناخالص ملی این کشور بوده است و اگر کسری بودجه دولت‌های ایالتی نیز در نظر گرفته شود این رقم به ۱۱درصد تولید ناخالص ملی هند می‌رسد.

در انتخابات بزرگترین دموکراسی جهان نزدیک به ۷۱۴ میلیون نفر واجد شرایط رای هستند. انتظار نمی‌رود که حزب حاکم کنگره و مهمترین رقبیش بهاراتیا جاناتا، بتوانند در این انتخابات اکثریت را در پارلمان به دست آوردند.
XS
SM
MD
LG