لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

هالبروک: آمریکا به نقش ایران در حل مناقشات افغانستان اذعان دارد


ریچارد هالبروک
ریچارد هالبروک
‌در حالی که ایران نماینده خود را برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی افغانستان، به شهر رم فرستاده است، ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد واشینگتن به نقش ایران در حل مناقشات افغانستان اذعان دارد.

ریچارد هالبروک، نماینده ویژه ایالت متحده در امور افغانستان و پاکستان روز دوشنبه در رم درباره حضور ایران در این کنفرانس گفت: «از ما پرسیده شد که آیا مشکلی با حضور ایران داریم و ما هم گفتیم که مشکلی نداریم.»

ریچارد هالبروک که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، اظهار داشت: «ما اذعان داریم که ایران، با آن مرز طولانی و تقریبا بازش با افغانستان و با مشکل عظیم مواد مخدر و دیگر مسائل، برای حل و فصل مسالمت‌آمیز این وضع در افغانستان نقشی برای ایفا کردن دارد. از این رو ایالات متحده هیچ مشکلی با حضور آنها ندارد.»

در کنفرانس افغانستان، نمایندگانی از ۴۶ کشور جهان حضور دارند؛ در این کنفرانس همچنین برای نخستین بار نماینده سازمان کنفرانس اسلامی نیز حضور دارد.

این «گروه تماس بین‌المللی» که هم‌اکنون ۴۶ کشور در آن حضور دارند در ماه مارس سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و تاکنون ۹ بار تشکیل جلسه داده است. در این جلسات درباره راه‌های ایجاد ثبات در افغانستان بحث و گفت‌وگو می‌شود.

ریچارد هالبروک با اشاره با حضور کشورهای مختلف در این کنفرانس گفت: «ما این را تحولی مهمی می‌دانیم.» وی افزود: «این نشانه دیگری است که تلاش بین‌المللی برای آوردن صلح و ثبات به افغانستان، به هیچ روی برخورد تمدن‌ها نیست.»

روز یکشنبه محمدعلی حسینی، سفیر ایران در ایتالیا اعلام کرد که محمد علی قانع‌زاده، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه، برای شرکت در کنفرانس افغانستان به رم رفته است.

خبرگزاری‌های ایران گزارش‌ کرده‌اند که پیش از این فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، در دیدار با همتای ایرانی خود منوچهر متکی، تهران را به این کنفرانس دعوت کرده بود.

در همین حال روز دوشنبه، محمد علی قانع‌زاده، مدیر آسیای غربی وزارت خارجه ایران، اظهار داشت ناامنی، قاچاق مواد مخدر و حضور نیروهای خارجی عمده‌ترین مشکلات منطقه هستند.

فرستاده ایران به کنفرانس افغانستان در همین حال تاکید کرد که گفت‌وگوهای رم «مفید» بوده است.

مدیر آسیای غربی وزارت خارجه ایران، در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که چه راه‌حلی از بخت بیشتری برای موفقیت در افغانستان برخودار است، گفت: «به نظر من، راه‌حل منطقه‌ای؛ اما راه‌حل منطقه‌ای باید از سوی جامعه جهانی پشتیبانی شود.»

از سوی دیگر ماسیمو ایانوچی، نماینده ایتالیا در کنفرانس افغانستان با تاکید بر نقش مهم ایران در منطقه، گفت: «اهمیت ایران بیش از آن است، که کنار گذاشته شود.»

ماسیمو ایانوچی تصریح کرد که ایران دارای «اشتراک منافع» در منطقه است به ویژه درباره مسائلی چون قاچاق مواد مخدر و مهاجرت غیرقانونی از مرز افغانستان.

مایکل اشتاینر، نماینده آلمان در کنفرانس افغانستان نیز اظهار داشت که وی در سفر ماه اوت خود به ایران، از مقام‌های ایرانی خواست که در این کنفرانس شرکت کنند.

ایران همواره به طور رسمی از خروج نیروهای ائتلاف از افغانستان سخن گفته است؛ با این حال گروه طالبان که هم‌اکنون با نیروهای بین‌‌المللی در جنگ است، در زمان زمامداری خود در افغانستان، روابط بسیار تیره‌ای با تهران داشت به نحوی که که دیپلمات‌های ایرانی در شهر مزارشریف به دست این گروه کشته شدند.

مایکل اشتاینر، که نماینده ويژه آلمان در امور افغانستان و پاکستان نیز است، در این باره گفت: «چیزی وجود دارد که مارا متحد می‌سازد. ما هرج و مرج در افغانستان را نمی‌خواهیم؛ ایرانی‌ها نیز وضعی را نمی‌خواهند که در آن جامعه جهانی افغانستان را ترک کند و هرج و مرج آنجا را فراگیرد.»
XS
SM
MD
LG