لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

میرحسین موسوی: رابطه با آمریکا تابو نیست


کنفرانس مطبوعاتی میرحسین موسوی در تهران
کنفرانس مطبوعاتی میرحسین موسوی در تهران
میرحسین موسوی، یکی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی با رسانه‌های خارجی گفت که در زمینه مذاکره مستقیم با باراک اوباما ، رئیس‌جمهوری آمریکا منعی ندارد و تاکید کرد که سیاست‌ خارجی دولت کنونی«هزینه‌های زیادی» بر ایران تحمیل کرده است.

میرحسین موسوی در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره رابطه ایران و آمریکا پرسش کرده بود با ابراز امیدواری نسبت به بهبود مناسبات تهران و واشینگتن گفت: «رابطه‌ با آمریکا از حالت تابو خارج شده است ولی باید زمینه‌های مساعدتری را در این زمینه شاهد باشیم. اگر این مساله به صورت مساعدی پیش برود طبیعی است که این روابط به سمت بهتر شدن پیش خواهد رفت.»

میر حسین موسوی به تازگی در سفر انتخاباتی خود به استان اصفهان دولت محمود احمدی نژاد را متهم کرده بود که «آبروی ایرانیان را در سراسر جهان می‌برد» به طوریکه به گفته وی به دلیل اتخاذ سیاست‌های «نسنجیده» گذرنامه‌های ایرانی «در طراز کشوری مثل سومالی قرار گرفته است».

پیگیری سیاست «تنش‌زدایی» از سوی میر حسین موسوی

میر حسین موسوی روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی خود با بیان اینکه دولت وی در روابط خارجی تنش‌زدایی خواهد کرد، گفت: «اگر صدقی از سوی آمریکا در لحنی که رییس‌جمهور جدید آن کشور ابراز کرده وجود داشته باشد، می‌تواند زمینه‌هایی برای پیشرفت کار فراهم کند.»

آخرین نخست وزیر ایران فضای به وجود آمده میان ایران و آمریکا پس از پیروزی باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «در زمان اوباما این لحن عوض شده است ولی با توجه به سابقه‌ای که داریم، منتظریم ببنیم باز هم علائمی به دنبال آن هست یا خیر. من روند را روند خوبی می‌بینم که اگر ادامه پیدا کند به بهتر شدن وضع کمک خواهد کرد.»

این کاندیدای اصلاح طلبان همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره گفت‌وگوی مسقیم با رییس‌جمهوری آمریکا پرسیده بود گفت که «هیچ تابویی در این زمینه» ندارد.

وی با این حال حل مسائل میان ایران و آمریکا را زمان‌بر توصیف کرد و گفت واشینگتن می‌تواند به عنوان «یک گام مثبت» مطالبات ایران را برآورده کند و برای نمونه تحریم قطعات یدکی هواپیماهای مسافربری را که «جنبه انسانی» دارد برچیند.

میر حسین موسوی همچنین در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره برنامه هسته‌ای ایران و انتظار وی از دولت آمریکا پرسیده بود، تاکید کرد که دولت او حاضر به از دست دادن تکنولوژی هسته‌ای نیست اما حاضر است اعتماد سازی کند به طوریکه این اطمینان به وجود بیاید که این فناوری به سوی اهداف نظامی منحرف نخواهد شد.

این نامزد اصلاح‌طلب همچنین اعلام کرد که موافق ادامه مذاکره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

میرحسین موسوی درپاسخ به خبرنگاری که از وی درباره احتمال تقلب در انتخابات پرسیده بود گفت که «همیشه نگرانی در مورد انتخابات وجود دارد و به همین دلیل مساله نظارت مطرح شده است.»

به گفته میرحسین موسوی ستاد انتخاباتی وی با ستاد انتخاباتی دیگر نامزد اصلاح طلب، مهدی کروبی، در تماس است «تا احتمال تقلب کمتر شود.»

احمدی نژاد: آمادگی برای مذاکره با آمریکا

همزمان با اظهارات میر حسین موسوی، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران نیز روز جمعه در یک سخنرانی از اعلام آمادگی خود برای مذاکره با آمریکا خبر داد.

محمود احمدی‌نژاد گفت: «آمریکایی‌ها مرتب پیغام می‌دهند که مذاکره کنید. ما حاضر به همکاری و گفت وگو هستیم. البته حاضریم در شرایط برابر درباره مدیریت جهان، خلع سلاح جهانی و رفع مشکلات جهانی همکاری کنیم.»

وی همچنین بار دیگر درباره برنامه اتمی ایران گفت که «مسئله هسته‌ای ایران حل و تمام شده است و هیچ کس هیچ غلطی علیه ملت ایران نمی‌تواند بکند.»

رییس جمهوری ایران در پاسخ به منتقدان سیاست خارجی خود گفت: «روش ما در مقابل با دشمن بر طبق تجربه تاریخی ملت ایران است و از پارتیزانیسم استفاده کرده‌ایم و عقبه دشمن را زدیم.»

محمود احمدی‌نژاد کارنامه سیاست خارجی خود را سبب «عزت» ملت ایران دانسته و بارها دولت‌های پیشین و از جمله دولت محمد خاتمی را به باد انتقاد گرفته است.

محمود احمدی‌نژاد در یکی از تازه‌ترین حملات به دولت‌های گذشته گفته است: «روزی كه ریيس‌جمهور سابق كشور با آن وضعيت به فرانسه رفت يكی از غم‌انگيزترين روزهاي زندگي‌ام بود؛ چرا كه شيراک بالای پله‌ها ايستاده بود و رئيس‌جمهور ايران پله‌های متعدد را پشت‌سر گذاشت تا به او برسد و اين حركت از موضع ضعف باعث تحقير ما شد.»

پس از این اظهارات که از تلویزیون دولتی ایران نیز پخش شد، رسانه‌های حامی اصلاح‌طلبان عکس‌های خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، را منتشر کردند که خلاف گفته‌های محمود احمدی‌نژاد را نشان می‌دهد.
XS
SM
MD
LG