لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۶

اقتصاد؛ محور دیدار اوباما و براون در واشینگتن


باراک اوباما و گردون براون
باراک اوباما و گردون براون
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز سه شنبه بر اقدام مشترک برای رویارویی با رکود اقتصاد جهانی تاکید کردند.

گوردون براون و بارک اوباما که در کاخ سفید با یکدیگر رایزنی می‌کردند، ضمن تاکید بر ضرروت پرهیز از "حمایت‌گرایی" (پروتکسیونیسم) در اقتصاد، همکاری واشینگتن و لندن را برای برون‌رفت از رکود کنونی موثر ارزیابی کردند.

‌در این دیدار هر دو رهبر اذعان کردند که در پیش گرفتن سیاست "حمایت از صنایع داخلی" تنها به وخیم شدن بحران اقتصادی در سطح جهان می‌انجامد.

باراک اوباما در این دیدار بریتانیا را «یکی از نزدیک‌ترین متحدان» آمریکا خواند و گفت که گوردون براون نخستین رهبر اروپایی است که با وی دیدار می‌کند.

گوردون براون در مقابل باراک اوباما را به خاطر «رهبری‌ کشورش (آمریکا) و الهام‌‌بخش بودن وی برای جهان در این برهه بسیار سخت» ستود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین از حضور نیروهای بریتانیایی در افغانستان و عراق قدردارنی کرد و گفت: «چه شما با جنگ مخالف بودید یا موافق، اینجا در ایالات متحده، شجاعت و دوستی شما در آن دوره هرگز فراموش نخواهد شد.»

گردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، ماه آینده میلادی میزبان گروه ۲۰ خواهد بود. دستور کار این گروه، در پیش گرفتن راهکاری مشترک در میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای مواجهه با بحران کنونی در اقتصاد جهان است.

رهبران دو کشور در این دیدار بر این نکته تاکید کردند که کشورهای گروه ۲۰ باید به شیوه‌ای موثرتر برنامه‌های محرک اقتصادی خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.

هفت کشور صنعتی کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، و ایالات متحده، به همراه آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه و اتحادیه اروپا اعضای گروه ۲۰ را تشکیل می‌دهند.

نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین بار دیگر بر پیشنهاد خود درباره «توافق تازه جهانی» برای دستیابی به رشد مطلوب اقتصادی، اصلاح در نهادهای جهانی، و بسترسازی برای اقتصادی هرچه سبزتر (هماهنگ با محیط زیست) تاکید کرد.

گوردون براون در این دیدار گفت که اگر بریتانیا و ایالات متحده بایکدیگر همکاری داشته باشند دستیابی به اقتصادی «سبز و کم کربن» امکان‌پذیر است.
XS
SM
MD
LG