لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

حمله موشکی به خاک پاکستان


مقام های پاکستانی که از سوی افکار عمومی خود تحت فشار هستند، از حمله هایی که منتسب به آمریکاست به شدت انتقاد کرده اند.(عکس: AFP)
مقام های پاکستانی که از سوی افکار عمومی خود تحت فشار هستند، از حمله هایی که منتسب به آمریکاست به شدت انتقاد کرده اند.(عکس: AFP)


مقام های امنیتی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند که در پی حمله موشکی که ظن آن می رود از سوی آمريکا صورت گرفته باشد، سه شنبه شب، دست کم شش نفر در يک منطقه مرزی پاکستان کشته شدند.


نيروهای آمريکايی به تازگی بر شدت حمله های خود به درون خاک پاکستان را که هم مرز با افغانستان است افزايش داده ان د.


« آسوشيتدپرس» به نقل از مقام های اطلاعاتی پاکستانی گزارش می دهد که اين حمله موشکی به خانه يک فرمانده محلی طالبان در شهر ميرعلی، واقع در ايالت وزيرستان شمالی صورت گرفته است.



مقام های پاکستانی که از سوی افکار عمومی خود تحت فشار هستند، از اين حمله ها به شدت انتقاد کرده اند.


پاکستان می گويد که تنها ارتش اين کشور مجاز به انجام عمليات در خاک اين کشور است. برپايه گزارش های منتشر شده به تازگی نيزارتش پاکستان به يک بالگرد آمريکايی که بر فراز مرز اين کشور پرواز می کرد، با گشودن آتش هشدار داد.



از سوی ديگر عيسی خان، يک پزشک عضو طالبان، مرگ بيت الله محسود، يک فرمانده ارشد اين گروه را تکذيب کرد .


پيش از اين گزارش شده بود محسود که مقام های پاکستانی، وی را به مشارکت در ترور بی نظير بوتو متهم می کنند ، احتمالا به دليل بيماری در پاکستان درگذشته است.




انتصاب احمد شجاع پاشا به ریاست سازمان امنيت پاکستان


در همین حال، روز سه شنبه، ژنرال اشفق کيانی، فرمانده ارتش پاکستان، ژنرال احمد شجاع پاشا را به رياست سازمان امنيت اين کشور(آی اس آی) منصوب کرد.


ژنرال شجاع پاشا، جانشين ژنرال نعيم تاج شده است که از سوی پرويز مشرف، رييس جمهوری مستعفی پاکستان منصوب شده بود.



تغيير رياست سازمان امنيت پاکستان، بخشی از دگرگونی گسترده تری در سمت های ارشد نيروهای نظامی و امنيتی پاکستان است که ژنرال اشفق کيانی در دستور کار خود قرار داده است.



ژنرال شجاع پاشا برای مقام های وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، نيز فرد شناخته شده ای است. وی در شش ديدار ژنرال کيانی و درياردار، مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا حضور داشته است.




ژنرال شجاع پاشا در سال های ۲۰۰۲ –۲۰۰۱، فرماندهی نيروهای پاسدار صلح سازمان ملل در سيرالئون را برعهده داشته و سال گذشته نيز به سمت مشاورت اين سازمان در عمليات صلح بانی منصوب شد .



سازمان امنيت پاکستان، يا دست کم بخشی از عناصر اين سازمان از سوی واشینگتن متهم به همکاری با شبه نظاميان اسلامگرا بوده اند.



روزنامه «نيويورک تايمز» در ماه اوت سال جاری به نقل از مقام های آمريکايی نوشت که سازمان های اطلاعاتی ايالات متحده شواهدی در دست دارند که نشان می دهد سازمان امنيت پاکستان احتمالا به بمبگذاری هفتم ژوييه سفارت هندوستان در کابل ياری رسانده است .



دولت افغانستان نيز، همواره سازمان امنيت پاکستان را به پشتيبانی از نيروهای طالبان متهم کرده است .



آصف زرداری بمبگذاری هتل ماريوت را سوء قصد به خود دانست



از سوی دیگر، آصف علی زرداری، رييس جمهوری پاکستان، اعلام کرد که هدف از بمبگذاری در هتل ماريوت پاکستان، سو قصد به جان وی و شماری از رهبران بلند پايه اين کشور بوده است .




آصف زرداری در مصاحبه با شبکه آمريکايی «فاکس نيوز» گفت: «همه ما، همه پارلمان، مردم، تمام دموکراسی هدف يود. همه ما قرار بود آنجا باشيم .»



با انفجار يک کاميون که حامل مقادير بسيار زيادی مواد منفجر بود، شنبه ۲۰ سپتامبر، دست کم ۶۰ نفر کشته و صدها تن در هتل ماريوت اسلام آباد کشته و زخمی شدند .



رييس جمهوری پاکستان به « فاکس نیوز» گفت: «قرار بود من و نخست وزيرم به همراه رييس پارلمان، و جمع کثير ديگری از ما آنجا باشيم. (برنامه) اتفاقی بود که تغيير کرد.»


پيش از اين رحمان مالک، وزير کشور پاکستان گفته بود که در ضيافت شام رييس پارلمان پاکستان که قرار بود در شب انفجار در هتل ماريوت برگزار شود، از آصف زرداری، رييس جمهوری، يوسف رضا گيلانی، نخست وزير و سران بلندپايه ارتش دعوت شده بود. بنا به گفته اين مقام پاکستانی محل اين ضيافت در در واپسين دقايق به خانه نخست وزير تغيير پیدا می کند .



با اين حال يک سخنگوی صاحب هال ماريوت با تکذيب اين ادعا گفته بود که در آن شب از سوی دولت جايی رزرو نشده بود .


XS
SM
MD
LG