لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

۵۷ کشته و ۲۷۰ زخمی، نتيجه انفجار در اسلام آباد


حمله به هتل ماريوت، تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که آصف علی زرداری، نخستين نطق پارلمانی خود را انجام داد و در آن خواستار ريشه کنی تروريسم شد. (عکس: AFP)
حمله به هتل ماريوت، تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که آصف علی زرداری، نخستين نطق پارلمانی خود را انجام داد و در آن خواستار ريشه کنی تروريسم شد. (عکس: AFP)

يک روز پس از حمله انتحاری به هتل ماريوت اسلام آباد، بيرون آوردن اجساد سوخته کشته شدگان از اين هتل همچنان ادامه دارد.


برپايه آخرين گزارش ها، جستجوگران تاکنون ۵۷ جسد را از هتل ماريوت بيرون آورده اند. این د رحالی است که احتمال دارد شمار کشته شدگان بیش از این باشد.


به گزارش خبرگزاری ها، در اين حمله، همچنين ۲۷۰ نفر زخمی شده اند.


رحمان ملک، يک مقام بلندپايه وزارت کشور پاکستان، به خبرگزاری « رويترز» گفته است که درمیان جانباختگان انفجار مهيب شب گذشته، دست کم ۱۵ شهروند خارجی وجود دارند که يکی از آنها آمريکايی است. يک شهروند آلمانی نيز در ميان کشته شدگان وجود دارد.


بر اساس این گزارش، سفیر جمهوری چک نیز در میان کشته شدگان بوده است.


در حالی که هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله انتحاری د راسلام آباد را بر عهده نگرفته است، رويترز به نقل از يک مقام اطلاعاتی آمريکايی نوشت که نوع این حمله انتحاری مشابه حمله های القاعده يا گروه های وابسته به آن است.


شدت انفجار شنبه شب در پایتخت پاکستان به حدی بود که ساختمان هتل ماريوت را دچار آتش سوزی گسترده ای کرد و تا شعاع زيادی به خودروها و ساختمان های اطراف خسارت رساند.


حمله انتحاری به هتل ماريوت در زمره ويرانگرترين حمله های تروريستی سال های اخير بوده است. اين حمله يک ماه پس از استعفای پرويز مشرف، رييس جمهوری پيشين اين کشور رخ داده است.

حمله به هتل ماريوت، تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که آصف علی زرداری، رييس جمهوری پاکستان، نخستين نطق پارلمانی خود را انجام داد و در آن خواستار ريشه کنی تروريسم شد. بی نظير بوتو، همسر زرداری، نيز در يک اقدام تروريستی کشته شد.


هتلی که شنبه شب در آتش سوخت، از هتل های زنجيره ای آمريکايی و یکی از دو هتل پنج ستاره پایتخت پاکستان است که بيشتر، شهروندان خارجی، ديپلمات ها و پاکستانی های ثروتمند به آنجا می رفتند.


آصف علی زرداری در يک نطق تلويزيونی بمب گذاری شنبه شب را «بزدلانه» خواند و گفت: «اين يک اپيدمی است، سرطانی است در پاکستان که ما آن را ريشه کن خواهيم کرد.»


ارتش پاکستان مدتی است که در منطقه باجور که هم مرز با افغانستان است، علیه نيروهای القاعده و طالبان دست به عمليات زده است.


از سوی ديگر، آمريکا نيز به تازگی حملات خود در خاک پاکستان عليه شبه نظاميان طالبان و القاعده را افزايش داده که این موضوع باعث انتقاد بسياری از پاکستانی ها شده است.


حمله انتحاری به هتل ماريوت در زمره ويرانگرترين حمله های تروريستی سال های اخير بوده است.


اين حمله يک ماه پس از استعفای پرويز مشرف، رييس جمهوری سابق پاکستان، روی داده است.


ايالات متحده، بريتانيا، روسیه،ایران، افغانستان، امارات متحده عربی و همچنین دبير کل سازمان ملل متحد و سازمان کنفرانس اسلامی اين حمله تروریستی را محکوم کرده اند.


XS
SM
MD
LG