لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

عملیات ارتش پاکستان علیه شبه نظامیان


ژنرال اشفق پرويز کيانی، رييس ستاد مشترک ارتش پاکستان روز چهارشنبه در سخنان شديداللحنی گفت که پاکستان اجازه نخواهد داد که نيروهای خارجی به خاک اين کشور پای بگذارند. (عکس: epa)
ژنرال اشفق پرويز کيانی، رييس ستاد مشترک ارتش پاکستان روز چهارشنبه در سخنان شديداللحنی گفت که پاکستان اجازه نخواهد داد که نيروهای خارجی به خاک اين کشور پای بگذارند. (عکس: epa)

همزمان با تنش بین واشينگتن و اسلام آباد، يک مقام امنيتی پاکستان می گويد ارتش اين کشور با يورش به شبه نظاميان اسلام گرا، ۲۰ نفر را کشته است.


به گزارش «خبرگزاری رويترز»، يک مقام ارتش پاکستان که خواست نامش فاش نشود، از تازه ترين حمله نيروهای اين کشور در منطقه باجور واقع در مرز افغانستان خبر داد.


به گفته اين مقام پاکستانی، نيروهای اين کشور«تقريبا کنترل اين منطقه را در دست گرفته اند.»


رويترز به نقل از این مقام پاکستانی گزارش داد که در اين عمليات چهار سرباز کشته شده اند و در ميان کشته شدگان، شبه نظاميان چند عرب نیزديده شده است.


  • «جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، در ماه ژوئن به طور پنهانی برای نخستين بار مجوز عمليات زمينی در پاکستان بدون تایید اسلام آباد را صادر کرده است.»
روزنامه نیویورک تایمز

با افزايش عمليات نيروهای القاعده و طالبان در افغانستان، اسلام آباد از سوی ايالات متحده تحت فشار است که تدابير موثرتری برای رويارويی با شبه نظاميان مستقر در این کشور در پيش بگيرد.


در همين حال، حملات يک جانبه ارتش ايالات متحده به مواضع شبه نظاميان اسلام گرا در عمق پاکستان افزايش يافته که با واکنش مقام های لشگری و کشوری اسلام آباد روبرو شده است.


دولت جديد پاکستان می گويد: همچنان به مبارزه با شبه نظاميان پايبند است، اما از عمليات يکجانبه ارتش ايالات متحده در اين کشور انتقاد می کند.


ارتش ايالات متحده روز چهارشنبه اذعان کرد که در افغانستان به پيروزی دست نيافته است و بايد در استراژی خود در مبارزه با شبه نظاميانی که از پاکستان برای حمله به افغانستان بهره می گيرند، بازنگری کند.


دستور بوش برای عملیات در پاکستان


در این میان، روزنامه «نيويورک تايمز»، روز پنجشنبه نوشت که جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، در ماه ژوئن به طور پنهانی برای نخستين بار مجوز عمليات زمينی در پاکستان بدون تایید اسلام آباد را صادر کرده است.


ژنرال اشفق پرويز کيانی، رييس ستاد مشترک ارتش پاکستان، روز چهارشنبه در سخنان شديداللحنی گفت که پاکستان اجازه نخواهد داد که نيروهای خارجی به خاک اين کشور پای بگذارند.


وی با رد توافق پنهانی اسلام آباد با واشينگتن برای انجام عمليات در اين کشور گفت: از حاکميت و تماميت ارضی پاکستان به هر قيمتی دفاع خواهد شد.


کماندوهای آمريکايی هفته گذشته برای نخستين بار از سال ۲۰۰۱، با هلی کوپتر در وزيرستان پاکستان دست به عمليات زدند. پاکستان اين اقدام ايالات متحده را محکوم کرده است.


يوسف رضا گيلانی، نخست وزير پاکستان، در پاسخ به خبرنگاران گفت که اظهارات ژنرال اشفق پرويز کيانی، بيانگر ديدگاه دولت است.


XS
SM
MD
LG