لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

پاکستان؛ چالش های پیش روی آصف زرداری


ناصر زیدی اعتقاد دارد که زرداری می خواهد با دست آهنين، سياست سخت گيرانه تری را در قبال نیروهای افراطی پاکستان اتخاذ کند.(عکس:AFP)
ناصر زیدی اعتقاد دارد که زرداری می خواهد با دست آهنين، سياست سخت گيرانه تری را در قبال نیروهای افراطی پاکستان اتخاذ کند.(عکس:AFP)

آصف زرداری، همسر بی نظير بوتو، در رای گيری روز شنبه به رياست جمهوری پاکستان برگزيده شد.


رای گيری برای انتخاب رييس جمهوری پاکستان که با تدابير شديد امنيتی همراه بود، در دو مجلس و چهار شورای ايالتی اين کشور صورت گرفت.


در اين انتخابات، رقبای آصف زرداری، سعيد الزمان صديقی، رييس پيشين دستگاه قضايی و طرفدار نواز شريف، و مشاهد حسين، از نزديکان پرويز مشرف، بودند.


انتخابات رياست جمهوری پس از استعفای پرويز مشرف انجام گرفت.


پرويز مشرف، رييس جمهوری پيشين پاکستان، ۱۸ ماه اوت برای اين که با استيضاح پارلمان روبرو نشود، از مقام خود استعفا داد.


انتخاب رييس جمهوری پاکستان از آن جهت اهميت بيشتری يافته است که اين کشور دارای سلاح اتمی، در ماه های اخير شاهد بی ثباتی سياسی و امنيتی بوده است.


ناصر زيدی، تحليلگر مسايل پاکستان در اسلام آباد، در گفت و گو با راديو فردا از چالش هايی که بر سر راه آصف زرداری وجود دارد، می گويد.


رادیو فردا: مهمترين چالشی که رييس جمهوری جديد پاکستان با آن مواجه است، چيست؟


  • «بزرگترين مسئله و مشکلی که آصف زرداری با آن روبرو خواهد شد، اسلام گرايان تندرو و درگيری هايی است که با آنان در مناطق مرزی وجود دارد.»
ناصر زیدی، تحلیلگر مسایل پاکستان در اسلام آباد

ناصر زيدی: بزرگترين مسئله و مشکلی که آصف زرداری با آن روبه رو خواهد شد، اسلام گرايان تندرو و درگيری هايی است که با آنان در مناطق مرزی وجود دارد.


در اين مورد که آصف زرداری چقدر موفق خواهد شد و چگونه اين مشکل را کنترل خواهد کرد، بيشتر تحليلگران بر اين باورند و نظر شخصی من نيز همين است که بايد ببينيم روش مديريتی او چگونه خواهد بود. آيا وی راه مذاکره را پيش خواهد گرفت يا راه جنگ نظامی عليه آنها را ادامه خواهد داد.


همچنين با توجه به اين که آمريکا اخيرا به داخل خاک پاکستان حمله کرده است، بايد ديد روابط او با آمريکا چگونه خواهد بود. وقتی روابط پاکستان و آمريکا مشخص شود، می توان روش سياست او را در اين زمينه دريافت.


همه معتقدند دشوارترين معضلاتی که آصف زرداری با آن مواجه است، کنترل اين مسائل است.


آيا فکر می کنيد ارتش پاکستان با آقای زرداری همراه خواهد بود؟


بله، در حال حاضر، ارتش تصميم گرفته است با رييس جمهوری پاکستان همراهی کند. آقای آصف زرداری با اکثريت آراء انتخاب شده و از حمايت مردمی برخوردار است و از نظر روند دموکراتيک هيچ مشکلی ندارد. لذا ارتش راه ديگری ندارد، مگر اين که با رييس جمهور کنار آيد.


البته ارتش پاکستان تصميم دارد در امور سياسی مداخله نکند.


آقای زيدی! يکی از مسائلی که مردم پاکستان از آصف زرداری انتظار دارند، توجه به وضعيت اقتصادی و ارزش پول پاکستان است. اين موضوع تا چه اندازه از سوی آقای زرداری اهميت خواهد داشت؟


بله، دومين مشکل و معضلی که زرداری با آن مواجه است، بحران اقتصادی، بحران انرژی و گرانی در پاکستان است و واحد پولی که ارزش آن روز به روز بيشتر کاهش می يابد.


به نظر می رسد يکی از تنش های بسيار جدی برای آصف زرداری که آينده سياسی زرداری را در مقابل مردم رقم خواهد زد، به مهار و کنترل اين بحران وابسته است.


کارشناسان معتقدند که آصف زرداری در اولين فرصت بايد کميته ای از کارشناسان تشکيل دهد تا طرحی بريزند که بتواند هم در کوتاه مدت و هم به صورت بلند مدت جوابگوی مشکلات اقتصادی باشد.


آقای زيدی! از مسائل ديگری که ریيس جمهوری جديد با آن روبه روست، مسئله دموکراسی در پاکستان است.


بله، دموکراسی به عملکرد آينده دولتمردان بستگی دارد. با اين که در قانون اساسی پاکستان ریيس جمهوری اختيارات زيادی ندارد، آصف زرداری اختيارات زيادی را برای خود قائل شده و همين امر ممکن است باعث شود او نتواند اين اختيارات را نگه دارد و با نواز شريف درگيری زيادی به وجود آيد و دوباره زمينه آمدن ارتش را فراهم کند. در اين صورت، دموکراسی به خطر خواهد افتاد.


علاوه بر تمام انتظاراتی که از ریيس جمهوری می رود، آنچه موجب نگرانی است و بيشتر به آن توجه شده، مسئله بقای آقای زرداری و امنيت اوست که احتمال دارد از طرف نيروهای افراطی اسلامی طالبان يا القاعده در معرض خطر باشد.


بله، ما در روزهای آينده شاهد خواهيم بود که زرداری چه سياست و روشی را در پيش می گيرد. آيا اين درگيری ها همچنان ادامه می يابد و ارتش پاکستان وارد صحنه می شود و سياست پرويز مشرف در آن مناطق ادامه می يابد؟ به نظر من، شکی نيست که در اين صورت، امنيت خود زرداری به خطر خواهد افتاد.


تا کنون از طرف مناطق قبایلی و نيروهای افراطی پاکستان، واکنشی مشاهده شده است؟


آنها نيز منتظرند ببينند آصف زرداری چه سياستی را در اين مناطق پيش خواهد گرفت. چيزی که قبل از آمدن آصف زرداری وجود داشت و به تصميم آنها نيز بی ارتباط نبود، اين بود که به حکم و توافق زرداری، نهضت طالبان پاکستان تحريم شده و تمام فعاليت های بانکی آنها مسدود شده است.


اين اقدامی است که حتی پرويز مشرف هم انجام نداده بود و نشان می دهد که ممکن است در آينده درگيری شديدتری وجود داشته باشد.


زرداری می خواهد با دست آهنين، سياست سخت گيرانه تری را در قبال آنها اتخاذ کند.


XS
SM
MD
LG