لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

۲۵ شبه نظامی در مرز پاکستان و افغانستان کشته شدند


به دنبال يک تماس تلفنی تهديد آميز، اقدامات امنيتی در تمام فرودگاه های پاکستان تشديد شده است.(عکس:AFP)
به دنبال يک تماس تلفنی تهديد آميز، اقدامات امنيتی در تمام فرودگاه های پاکستان تشديد شده است.(عکس:AFP)

مقامات پاکستان اعلام کردند که نيروهای اين کشور در جريان نبردهای اخير در جوار مرز افغانستان ۲۵ نفر از گروه های مسلح اسلام گرا را کشته اند. همزمان، به دنبال يک تماس تلفنی تهديد آميز، اقدامات امنيتی در تمام فرودگاه های اين کشور تشديد شده است.


در ماه های اخير، همزمان با حملات نيروهای دولتی به مواضع طالبان و گروه القاعده در نواحی مرزی و کوهستانی شمال غرب پاکستان، اوضاع امنيتی در پاکستان رو به وخامت گذاشته است و اين گروه ها با انجام تعداد بيشتری حملات مسلحانه و بمب گذاری واکنش نشان داده اند.


مقامات نيروی مرزی پاکستان گفتند که در دور اخير نبردها بين نيروهای دولتی و گروه های مسلح اسلام گرا در ناحيه تنگ ختا در منطقه باجور، دو طرف با سلاح نيمه سنگين به مواضع طرف مقابل حمله کردند.


در بيانيه نيروهای مرزی پاکستان گفته شده است که در جريان اين نبردها، حداقل ۲۵ نفر از گروه های مسلح کشته و تعداد بيشتری زخمی شده اند و نيروهای دولتی توانستند آنها را از منطقه خارج کنند.
در اين اطلاعيه در مورد تلفات نيروهای دولتی اطلاعاتی منتشر نشده است.


دولت پاکستان به شدت از سوی آمريکا تحت فشاراست تا مواضع گروه های مسلح را در مناطق مرزی آن کشور با افغانستان نابود کند. منطقه با جور يکی از نقاط پايگاهی اصلی طالبان و گروه القاعده در خاک پاکستان است.


همزمان با حملات نيروهای دولتی به مواضع طالبان و گروه القاعده در نواحی مرزی و کوهستانی شمال غرب پاکستان، اوضاع امنيتی در پاکستان رو به وخامت گذاشته است

اين گروه های مسلح اسلام گرا از مناطق مرزی پاکستان برای انجام عمليات در خاک افغانستان استفاده می کنند.


در يک سال اخير، حملات گروه طالبان در افغانستان عليه نيروهای دولتی و ائتلاف بين المللی رو به افزايش بوده و نگرانی ها در مورد ثبات و آينده اين کشور را تشديد کرده است.


نيروهای دولتی پاکستان در ماه اوت، اولين حمله بزرگ خود در منطقه مرزی با جور را آغاز کردند و دولت مدعی است که در جريان آن عمليات حدود ۷۰۰ نفر از افراد اين گروه ها کشته شده اند.


اما گروه های اسلام گرا با افزايش بمب گذاری به حملات دولت پاسخ دادند.


يک گروه اسلام گرای ناشناخته که مسئوليت بمب گذاری يکشنبه در هتل ماريوت اسلام آباد را برعهده گرفته، اعلام کرده است که دولت پاکستان بايد همکاری با آمريکا را متوقف کند. در جريان اين بمب گذاری انتحاری، ۵۴ نفر کشته شدند.


تدابیر امنیتی در فرودگاه ها


مقامات هواپيمايی پاکستان روز پنجشنبه اعلام کردند که به دنبال دريافت يک تماس تلفنی تهديد آميز تدابیر امنيتی در تمام فرودگاههای کشور تشديد شده است. فقط مسافران اجازه ورود به فرودگاه را دارند و برخی از پروازها با تاخير همراه بوده اند.


غفار موقال، معاون مديريت فرودگاه اسلام آباد، به خبرگزاری « رويترز» گفت: تمام محوطه فرودگاه بازرسی شده و هيچ شی مشکوکی پيدا نشده است، ولی با اين وجود، حالت فوق العاده امنيتی ادامه خواهد يافت.


دولت پاکستان اعلام کرده است که به نبرد برای ريشه کن کردن تروريسم ادامه خواهد داد و در عين حال، حاضر است با گروه هايی که فعاليت خشونت آميز را کنار بگذارند، وارد مذاکره شود.


وخامت اوضاع امنيتی باعث نگرانی شديد جامعه اقتصادی پاکستان شده و اقتصاد لرزان اين کشور را بيش از گذشته تضعيف کرده است.


« روپيه» پاکستان در سال جاری ميلادی حدود ۲۰ درصد از ارزش برابری خود را در مقابل دلار آمريکا از دست داده است و اکنون در نازل ترين بهای خود معامله می شود.


در عين حال، شاخص بهای بازار سهام پاکستان حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می دهد، اما کارشناسان می گويند در هفته جاری و پس از بمب گذاری در هتل ماريوت، شاخص بهای سهام توانست خود را در سطح قبلی حفظ کند.


از زمان وقوع آن بمب گذاری انتحاری، وضعيت در اسلام آباد بحران است و نگرانی در مورد احتمال حمله به هتل های ديگر، هراس و نگرانی های موجود را تشديد کرده است.


يک سخنگوی سفارت آمريکا در پاکستان گفت که کنسولگری اين کشور به طور موقت امور کنسولی را متوقف و به کارکنان خود اعلام کرده است که از رفتن به هتل های بزرگ اسلام آباد خودداری کنند.


يک سخنگوی سفارت بريتانيا نيز اعلام کرد که آن کشور امور کنسولی و صدور ويزا در پاکستان را به حال تعليق در آورده است.


دولت پاکستان به رهبری حزب مردم به شدت از دستگاه های امنيتی اين کشور به خاطر ناتوانی در پيشگيری از حملات تروريستی انتقاد کرده است.


در بيانيه روز چهارشنبه دولت پاکستان گفته شده است که دستگاه های انتظامی و امنيتی کشور بايد هر چه سريع تر ناتوانی و ضعف خود در حوزه اطلاعات و امنيت را جبران کنند.


اختلاف در مورد نحوه مبارزه با گروه های مسلح اسلام گرا باعث تيرگی مناسبات پاکستان و آمريکا شده است.


ارتش آمريکا حملات موشکی خود به مواضع گروه های مسلح اسلام گرا در مناطق مرزی پاکستان را از ماه جاری آغاز کرد. اما پاکستان می گويد حملات آمريکا به معنای نقض تماميت ارضی و استقلال اين کشور است.


XS
SM
MD
LG