لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

گاز طبیعی راه دیگری برای تحریم ایران


در هفته‌های جاری نمایندگان مجالس قانونگذاری آمریکا با ادامه کار روی جزییات طرح تحریم انرژی ایران می‌کوشند تا اختلافات بین مجلس نمایندگان و مجلس سنا حل و فصل کنند. این لایحه در صورت تصویب ضربه سختی خواهد بود بر پیکر کسانی که بر ایران حکومت کرده و بخش انرژی را در این کشور در کنترل خود دارند.

مارک دوبویتز مدیر «بنیاد دفاع از دمکراسی» و از پژوهشگران ارشد «بنیاد انرژی ایران» در مطلبی در وب سایت فوربز دیدگاه‌های خود را در مورد نکات ضعف دیگر ایران در عرصه انرژی مطرح کرده است.

به اعتقاد نویسنده این تحریم‌ها پاشنه آشیل ایران را هدف خواهند گرفت. ایران برای تامین ۳۰ تا ۴۰ درصد از مصرف روزانه بنزین به واردات متکی است چون امکانات پالایشگاهی لازم برای تصفیه نفت خام را ندارد.

ایران برای تامین بنزین خود به گروه انگشت شماری از صادرکنندگان این محصول متکی است. تحت تاثیر فشارهای آمریکا و احتمال تصویب تحریم جدید در کنگره این کشور از تعداد شرکت‌های صادر کننده بنزین به ایران کاسته می شود. همزمان با آخرین مراحل بررسی و تصویب این تحریم در کنگره بهتر است علاوه بر شریان صادرات بنزین نقطه ضعف دیگر ایران را هدف قرار داد که منابع عظیم گاز طبیعی این کشور است.

مارک دوبویتز می‌افزاید پس از روسیه ، ایران صاحب دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است. براساس ارزیابی سازمان انرژی آمریکا حجم ذخایر گاز ایران بیش از هزار تریلیون متر مکعب است ولی بیش از دو سوم از این ذخایر حتی به مراحل اولیه استخراج نرسیده‌اند. این ذخایر نکته قوت بزرگی برای ایران در معامله و چانه‌زنی با اروپا، هند ، پاکستان و کشورهای دیگری است که به واردات گاز محتاج هستند. براساس نرخ کنونی بازار ارزش ذخایر گاز طبیعی ایران بالغ بر چهار هزار میلیارد دلار است.

برخورداری از این منابع عظیم گاز در عین حال به ایران امکان می‌دهد که به شکلی از چنگ تحریم‌های کنگره آمریکا بگریزد. ایران برای مقابله با احتمال کاهش واردات بنزین از هم اکنون خود را برای اتکا بیشتر به گاز آماده می‌کند. به عنوان مثال بی بی سی در سال ۲۰۰۷ گزارش داد که به کارخانه‌های خودرو سازی در ایران دستور داده شده که اتومبیل‌های دو مصرفه بسازند که هم با بنزین و هم با گاز فشرده بتوانند کار کنند.

مارک دوبویتز در ادامه تحلیل خود در وب سایت فوربز می‌افزاید این تصمیم ایران یک اقدام زیرکانه بود چون تامین گاز طبیعی هم ساده‌تر و هم ارزانتر است. در حال حاضر بهای بنزین برای مصرف کنندگان ایرانی حدود ۳۸ سنت در هر گالن است درصورتی که بهای گاز فشرده برای مصرف اتومبیل‌ها حدود یک سنت خواهد بود. با توجه به میزان درآمد متوسط در ایران و عادت ایران به بنزین ارزانقیمت کاهش نرخ سوخت اتومبیل‌ها می‌تواند اقدام بسیار موثری باشد.

نویسنده سپس یادآوری می‌کند که ایران برای بهره‌برداری همه‌جانبه و موثر از منابع گاز طبیعی خود به کمک خارجی نیاز دارد . بهره‌برداری از گاز طبیعی و تبدیل آن به گاز فشرده ، پروژه پیچیده‌ای است که نیازمند تکنولوژی و تخصص پیشرفته است. بخش اعظم این تخصص از سوی شرکت‌های اروپایی و بخصوص شرکت‌های آلمانی به ایران عرضه می‌شود.

مارک دوبویتز در پایان تحلیل خود می‌نویسد برای تشویق این شرکت‌ها به قطع همکاری خود با ایران کنگره آمریکا باید موارد مشخصی از مواد، تکنولوژی و خدمات جنبی مربوط به بهره‌برداری و توسعه گاز طبیعی را به لایحه تحریم سوخت در ایران بیافزاید.

از دست دادن فرصت فعلی برای انجام این کار به ایران امکان خواهد داد که با اتکا به منابع غنی گاز طبیعی خود برنامه موفقیت‌آمیز دیگری را همچون روند خطرناک غنی سازی در این کشور به پیش ببرد.
XS
SM
MD
LG