لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۶

نگرانی در مورد روند صلح در پی نبود مانع قانونی برای شهرک‌سازی


شهرک یهودی‌نشین آریل در مناطق اشغالی
شهرک یهودی‌نشین آریل در مناطق اشغالی
نيمه شب یکشنبه، با به پايان رسيدن دوران ده ماهه محدوديت‌ها در ساخت و سازهای يهوديان در شهرک‌نشين‌های اسرائيلی در شرق بيت‌المقدس و کرانه باختری، نگاه‌ها به بولدوزرهايی دوخته شده که ممکن است به حرکت درآمدن آنها برای خانه‌سازی های جديد، گفت‌و‌گوهای تازه از سرگرفته شده صلح اسرائيلی- فلسطينی را با مخاطرات جدی روبرو کند.

رسانه‌های اسرائيل بامداد دوشنبه از حرکت بولدوزرها در آريئل برای ساخت پنجاه خانه جديد در اين شهرک، در ۱۷ کيلومتری عمق کرانه باختری خبرمی‌دهند اما خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش می‌دهد که بولدوزرها دربامداد دوشنبه اکثرا ساکت بودند و نشانه خاصی برای ازسرگيری فوری ساخت و سازهای مسکونی به چشم نمی‌خورد.

اين درحالی است که رهبران شورای يهودی‌نشين‌ها شامگاه يکشنبه با برگزاری مراسمی در شهرک‌نشين «رواوا» دو هزار بادکنک را با رنگ‌های آبی و سفيد پرچم اسرائيل به نشانه اينکه ساخت دو هزار خانه سريعا آغاز خواهد شد، به هوا فرستادند و پايان تعليق در خانه سازی‌ها را شادمانه جشن گرفتند.

جنبش صلح‌خواه اسرائيلی «صلح اکنون» مدعی است که اگر مجوزهايی که پيشتر دولت اسرائيل به شهرک نشين‌ها برای خانه سازی داده بود، فعال شود، ممکن است تا سيزده هزار واحد مسکونی در کرانه باختری احداث گردد.

اما يک سری دستورات عملی از سوی وزارت دفاع و ارتش اسرائيل مانع از سرگيری گسترده قصد شهرک‌نشين‌ها و سياستمداران حامی آنها شده است به ويژه يک دستور ارتش اسرائيل نقش مهمی در جلوگيری از اجرايی شدن طرح‌های جديد خانه‌سازی دارد.

اين دستور ارتش اسرائيل از دوشنبه ورود فلسطينی‌ها را به مناطقی که شهرک نشين‌ها در آن زندگی می کنند، منع کرده است.

به نوشته گزارش آسوشيتدپرس، اين امر ممکن است مانعی برای جلوگيری از شتاب دادن در روند خانه‌سازی‌ها باشد (زيرا قريب به اتفاق طرح‌های خانه سازی توسط کارگران فلسطينی اجرا می‌شود. يهوديان همواره از پرداختن به کارهايی مانند کارگری در طرح های ساختمان سازی اکراه داشته‌اند).

دانی دايان، يک نماينده حزب ليکود نيز که گردهمآيی پرشمار عصر يکشنبه در «رواوا» را ترتيب داده بود، بامداد دوشنبه از «مشکلات مالی در تامين هزينه پروژه های جديد» سخن گفت و تاکيد کرد که «هيچ اتفاق خاصی در روز دوشنبه نيفتاده است».

آقای دايان ارزيابی کرده است که در «ماه‌های آينده تنها چند صد واحد مسکونی، آن هم بر اساس مجوزهای پيشين و نه مجوزهای جديد، ساخته شود».

آقای عودد رويوی، شهردار شهرک يهودی‌نشين «افرات» می ‌ويد که هم بانک‌ها و هم شرکت‌های ساختمان‌سازی وارد سرمايه گذاری درپروژه‌های جديد ساخت و ساز نخواهند شد زيرا می دانند که ممکن است اين طرح‌ها در ماه‌های آينده متوقف شود.

نيمه شب یکشنبه، هنگامی که رسما دوران ده ماهه تعليق در ساخت و سازها به پايان رسيد، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل با صدور بيانيه‌ای فلسطينی‌ها را به باقی ماندن در عرصه مذاکرات فرا خواند.

آقای نتانياهو همچنين در تماس‌هايی با هيلاری کلينتون، وزيرخارجه آمريکا و حسنی مبارک، رئيس جمهوری مصر گفت او و دولتش برای «صلح واقعی» با فلسطينی‌ها تلاش می‌کنند.

آقای نتانياهو با اين تحرکات سياسی تلاش کرده است که فلسطينی‌ها را از ايجاد بحرانی که مذاکرات صلح را متوقف کند، باز دارد.

نخست وزير اسرائيل يکشنبه از شهرک‌نشين‌ها و حاميان آنها نيز خواسته بود که «خويشتن‌دار» باشند. تحليلگران در رسانه‌های اسرائيل می‌گويند در پی اين درخواست نتانياهو، رهبران شهرک‌نشين‌ها هرچند برنامه‌های خود را لغو نکردند اما آنرا تعديل کردند.

رسانه‌های اسرائيل دوشنبه گفتند که اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل طرحی را برای ارائه به دولت تنظيم می‌کند که درخواست‌های همه طرف‌ها را در آن لحاظ خواهد کرد تا از ايجاد بحران احتمالی در مناسبات اسرائيل و آمريکا نيز جلوگيری کند.

در همين حال، محمود عباس، رهبر تشکيلات فلسطينی که در فرانسه به سرمی‌برد، شامگاه يکشنبه در آخرين ساعات پيش از پايان مهلت تعليق در ساخت و سازهای شهرک‌نشين‌ها، در ديدار با يهوديان فرانسه گفت ادامه مذاکرات، بدون تداوم ساخت و سازها در يهودی نشين‌ها، «هدر دادن زمان» است.

نبيل ابورودينه، سخنگوی رهبری تشکيلات فلسطينی، بامداد دوشنبه در پاريس در آستانه ملاقات ابومازن با رئيس جمهوری فرانسه، گفت که مسئوليت بحران احتمالی در روند صلح متوجه اسرائيل است.

برخی مقامات فلسطينی ديگر نيز گفتند که اکنون همه چيز به اهود باراک بستگی دارد که در مقام وزير دفاع اسرائيل، در راه اجرايی کردن مجوزهای خانه‌سازی، مانع ايجاد کند.

در اين وضعيت، هنوز معلوم نيست که دور ديگری از ديدارهای رهبران اسرائيلی و فلسطينی چه زمان انجام شود. از زمان ازسرگيری مذاکرات مستقيم در دوم سپتامبر، رهبران چند بار در واشينگتن، شرم‌الشيخ مصر و بيت المقدس ديدار کرده‌اند.

کشور اسرائيل دوران تعطيلی عيد «سوکوت» (جشن سايبان ها و نزول تورات) را می گذراند. ارزيابی پيشين حاکی بود که ملاقات ديگری ميان نتانياهو و ابو مازن بلافاصله پس از اين عيد يهوديان انجام شود اما آمريکا نيز عليرغم همه تماس‌های هفته اخير هنوز نتوانسته است که تاريخ جديدی برای اين امر تعيين کند.

آقای عباس دوشنبه آينده به نشست نمايندگان ارشد بيست و دو عضو اتحاديه عرب در قاهره گزارش می‌دهد و از این رو به گفته ناظران، او تا زمان اتخاذ تصميم به ماندن در ميز مذاکرات يا ترک گفت‌و گوها، چند روز ديگر به اسرائيل فرصت عملی داده است.

وزارت خارجه آمريکا شامگاه يکشنبه همزمان با پايان دوران رسمی ده ماهه تعليق در ساخت و سازها، طرفين را به «گام‌های سازنده برای رسيدن به هدف» فرا خواند.

فيليپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، گفت واشينگتن تماس با طرفين را حفظ کرده و ديدارهای بيشتری در روزهای آينده انجام خواهد شد.

دولت نتانياهو درحالی تصميمی برای تمديد تعليق در ساخت و سازها اتخاذ نکرد که باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا در نطق پنجشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اسرائيل را به تمديد سياست محدوديت در شهرک سازی ها فرا خوانده بود.

شيمون پرز، رييس جمهوری اسرائيل، دوشنبه گفت که «وضعيت مبهم است اما بايد برای ادامه مذاکرات تلاش شود».

درهمين حال، در عمليات مسلحانه ديگری درساعات پيش از خاتمه دوران رسمی محدوديت در ساخت و سازها، افراد مسلح فلسطينی در نزديکی شهر حبرون با تيراندازی به اتومبيل يک خانواده يهودی، يک زن باردار را مجروح کردند.

پزشکان اسرائيلی برای جلوگيری از وارد شدن لطمه احتمالی به جنين، طفل را زودتر از موعد با عمل سزارين بيرون آوردند اما زن مجروح نيز زنده مانده است.

نيروهای شاخه نظامی حماس در کرانه باختری درشب آغاز مذاکرات صلح نيز چهار زن و مرد اسرائيلی را کشته و دو اسرائيلی ديگر را مجروح کرده بودند.
XS
SM
MD
LG