لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

مردان مسلح در پاكستان شش گروگان را آزاد كردند


مردان مسلح در پاكستان، روز یکشنبه شش نفر از ۱۳ مسافرى را كه در جريان خشونت‌هاى فرقه‌اى در شمال غرب این کشور به گروگان گرفته بودند آزاد كردند.

خبرگزارى فرانسه به نقل از خالد عمرزای، يک مقام محلى، گزارش داد كه در حال حاضر مقامات محلی با كمک ريش سفيدان قبايل در حال گفت‌وگو با ربايندگان هستند تا بتوانند بقیه این گروگان‌ها را آزاد کنند.

این مقام محلی افزوده است که دو كارمند دولتى نیز در میان گروگان‌ها هستند.

آن طور که یک مقام رسمى پاكستان گفته است، ۱۳ مسافر كه روز شنبه از پيشاور راهى پاراچينار مركز اصلى قبيله كورام بودند، توسط چهل مرد مسلح ربوده شدند.

پارانچیار در شمال غربی پاکستان یکی از شهرهای پر تنش بین شیعیان و سنی‌های پاکستان و مهم‌ترین شهر قبیله‌نشین کورام به شمار می‌رود.

اين منطقه در پاكستان محل درگيرى‌هاى شديد بين مسلمانان شيعه و سنى به شمار مى‌رود كه فرقه‌ها از گروگانگيرى به منظور باج‌خواهى از طرف مقابل استفاده کرده و در مواردی گروگان‌ها به قتل مى‌رسانند.

در همین زمینه خالد عمرزای به خبرگزاری فرانسه گفته است که این گروگان‌گیری به منظور تضعیف تلاش دولت مرکزی پاکستان در طرح آشتی بین شیعیان و سنی‌های این منطقه است.

اختلاف‌ها میان مسلمانان شيعه و سنى در دهه‌هاى اخير در پاكستان افزايش يافته است و تا کنون بيش از چهار هزار نفر بر اثر خشونت‌هاى فرقه‌اى در اين منطقه كشته شده‌اند.

در تازه‌ترین این وقایع در مراسم جشن نوروز در شهر هانگو در شمال غربى پاكستان که همزمان با میلاد پیامبر اسلام برگزار شد، ۱۸ نفر در اثر درگيرى بين شيعيان و سنى‌ها زخمى شدند.

مناطق شمال غربى پاکستان به‌خصوص مناطق قبايلى که هم‌مرز افغانستان است، تحت نفوذ نیروهای طالبان پاكستان قرار دارد و تلاش‌هاى دولت مركزى براى ايجاد ثبات در این منطقه و کاهش خشونت‌هاى قبيله‌ای بين اقليت شيعه و اكثريت سنى تا كنون ناموفق بوده است.

شیعیان تنها حدود ۲۰ درصد از جمعيت تقريباً ۱۷۰ ميليونى پاكستان را تشكيل مى‌دهند.
XS
SM
MD
LG