لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

واشینگتن:‌اسناد افشاشده در ویکی‌لیکس فوق‌محرمانه نیست


دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا
دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا
به دنبال افشای بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان، تلویزیون خبری سی‌ان‌ان می‌گوید روز سه‌شنبه مقامات آمریکایی در اقدامی هماهنگ تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن این رخداد را آغاز کردند.

این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان افشای این اسناد پس از درز اسناد جنگ ویتنام که به «پرونده پنتاگون» معروف شد بزرگ‌ترین مورد افشای اسناد در تاریخ ارتش آمریکا به شمار می‌رود.

روز یک‌شنبه، سوم مردادماه، بیش از ۹۲ هزار سند سری ارتش آمریکا درباره جنگ افغانستان توسط وب‌سایت «ویکی‌لیکس» افشا شد که در بخشی از آن انگشت اتهام در ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و نیز تقویت شبه‌نظامیان طالبان به سوی پاکستان و ایران نشانه رفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه با ابراز نگرانی از افشای این اسناد تصریح کرد که «این اسناد حاوی اطلاعات تازه‌ای نیست».

دیوید لیپن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز ضمن اشاره به محرمانه بودن این اسناد گفت که مقامات پنتاگون تاکنون «سندی فوق سری» را در میان آنها نیافته‌اند، اما در عین حال اضافه کرد که هنوز تمامی اسناد افشاشده بازبینی نشده‌ و «کار تحقیق بر روی اسناد همچنان ادامه دارد».

جان کری، رئیس کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا از ایالت ماسوچوست، نیز هماهنگ با کاخ سفید درباره افشای این اسناد گفت که اظهار نظر درباره اهمیت این اسناد نباید «بیش از حد مبالغه آمیز» باشد.

در همین زمینه دریاسالار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک آمریکا، در واکنش به افشای این اسناد گفت که اگرچه انتشار خبر افشای این اسناد «تکان‌دهنده» بود، اهمیت این اسناد مربوط به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ است که در حال حاضر حائز اهمیت ویژه‌ای نیست.

وی در ادامه افزود که استراتژی دولت ایالات متحده در جنگ افغانستان به تازگی و با تمرکز بر هر دو کشور افغانستان و پاکستان تغییرات زیادی کرده ‌است.

با این حال گفته می‌شود که پنتاگون تحقیقات وسیعی را درباره افراد مرتبط با درز این اسناد آغاز کرده ‌است. همچنین گفته می‌شود که بردلی مینینگ،‌ افسر پیشین اطلاعات ارتش آمریکا در عراق، در افشای این اخبار به وب‌سایت ویکی‌لیکس نقش داشته است.

آقای مینینگ در ابتدای ماه جاری میلادی به اتهام افشای اسرار محرمانه در بازداشت به سر می‌برد.

از سوی دیگر مقامات رسمی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، هنوز نسبت به افشای این اسناد واکنشی نشان نداده‌اند.

بن لادن هنوز زنده است

همچنین در بخشی از این اسناد آمده است که در سال ۲۰۰۴ طرح ترور حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، در یک عملیات انتحاری در جریان یک کنفرانس خبری به دستور اسامه بن لادن طراحی شده بود.

به گفته شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، اگرچه صحت هیچ یک از اسناد انتشار یافته تأیید نشده است، یک مقام رسمی ضدتروریست که نخواست نامش فاش شود گفت که مقامات واشینگتن بر این باورند که اسامه بن لادن، رهبر القاعده، ‌در اختفا به سر می‌برد.

در حالی که خبر انتشار اسناد ارتش آمریکا دشواری‌هایی برای مقامات آمریکا پدید آورده است، جولین اسنج، سردبیر وب‌سایت ویکی‌لیکس، روز دوشنبه در لندن به خبرنگاران گفت که «افشای این اسناد آغاز کار بوده» و «۱۵ هزار پرونده دیگر از اسناد محرمانه ارتش آمریکا در افغانستان در اختیار مدیران ویکی‌لیکس است که هنوز انتشار نیافته است».

بخش‌هایی از اسناد افشاشده به نقش تهران در حمایت‌های پنهان مالی، تسلیحاتی، آموزش و پناه دادن به شورشیان طالبان در خاک خود به منظور مبارزه علیه نیروهای ائتلاف در افغانستان اشاره می‌کند.

این در حالی است که دوشنبه شب در نخستین واکنش مقامات جمهوری اسلامی به انتشار اسناد جنگ آمریکا در افغانستان و نقش حکومت ایران در بی‌ثباتی این کشور، محمود احمدی‌نژاد اتهام حمایت دولت خود از نیروهای شبه‌نظامی طالبان و ایجاد «بی‌ثباتی در افغانستان» را انکار کرد.
XS
SM
MD
LG