لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۵

وزیر خارجه فرانسه از دونالد ترامپ خواست در امور این کشور دخالت نکند


اعتراض «جلیقه زردها» در فرانسه چهار هفته است که ادامه دارد.
اعتراض «جلیقه زردها» در فرانسه چهار هفته است که ادامه دارد.

در پی اظهار نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره اعتراض‌های اخیر پاریس، وزیر خارجه فرانسه از دونالد ترامپ خواست که در امور داخلی این کشور دخالت نکند.

ژان‌ایو لودریان روز یکشنبه ۱۸ آذر گفت: «ما به سیاست داخلی آمریکا کاری نداریم و رویکردی مشابه را [از طرف مقابل] خواهانیم».

آقای لودریان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ال‌سی‌آی گفت: از طرف خودم و از طرف رئیس‌جمهوری فرانسه به دونالد ترامپ می‌گویم: «مردم ما را به حال خود بگذارید».

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در دو پیام توئیتری با اشاره به تظاهرات اخیر در فرانسه، بار دیگر شدیدا از توافقنامه اقلیمی موسوم به «پیمان پاریس» انتقاد کرده بود.

وی شامگاه شنبه با اشاره به اینکه روز و شب «غم‌انگیزی» برای پاریس بوده است، پیشنهاد کرد که «توافقنامه مضحک و به شدت هزینه‌آور پاریس» لغو شود و پول آن به مردم بازگردانده شود.

تجمعات اعتراضی در پاریس و شماری دیگر از شهرهای فرانسه روز شنبه برای چهارمین هفته پیاپی ادامه یافت و پلیس برای متفرق کردن معترضان که خود را «جلیقه زردها» می‌خوانند از خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

در جریان اعتراض‌های روز شنبه حدود ۱۷۰۰ نفر بازداشت شدند که به گفته وزیر کشور فرانسه، بیش از ۱۲۰۰ تن از آنان به بازداشتگاه منتقل شدند. شمار مجروحان نیز به بیش از یکصد تن رسید.

دونالد ترامپ ظهر شنبه در انتقاد از پیمان پاریس نوشته بود: «مردم نمی‌خواهند این همه پول بدهند که اکثر آن به کشورهای جهان سوم (با مدیریت‌های سوال‌برانگیز) داده شود، تا شاید محیط زیست حفاظت شود».

تجمعات اعتراضی در پاریس و شماری دیگر از شهرهای فرانسه روز شنبه برای چهارمین هفته پیاپی ادامه یافت و پلیس برای متفرق کردن معترضان از خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.
تجمعات اعتراضی در پاریس و شماری دیگر از شهرهای فرانسه روز شنبه برای چهارمین هفته پیاپی ادامه یافت و پلیس برای متفرق کردن معترضان از خودروهای آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در توئیت خود نوشته بود که مردم در فرانسه شعار می‌دهند «ما ترامپ را می‌خواهیم».

خبرگزاری فرانسه می‌گوید یکی از توئیت‌هایی که آقای ترامپ هفته گذشته بازنشر کرده بود جزئی از چند «خبر جعلی» بود که ادعا می‌کرد معترضان فرانسوی شعارهایی در حمایت از دونالد ترامپ سر داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ویدئویی نیز در توئیتر منتشر شد که این شعار در آن سر داده شده، «اما این ویدئو در واقع مربوط به تظاهرات اوایل امسال راست‌گرایان افراطی در لندن است».

با این حال منشأ اولیه ناآرامی‌های اخیر در فرانسه اعتراض به افزایش بهای سوخت بود که دونالد ترامپ آن را ناشی از توافقنامه پاریس دانسته است.

توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ با واکنش شمار دیگری از چهره‌های سیاسی فرانسه روبه‌رو شده است.

از جمله یواکیم سون‌فورژه، نماینده پارلمان فرانسه از حزب امانوئل مکرون، در واکنشی خشم‌آلود، ناسزای رهبر کره شمالی درباره رئیس‌جمهوری آمریکا را تکرار کرد.

پیمان پاریس که سه سال پیش به امضای ۱۹۵ کشور رسید، خواستار کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات اقلیمی است.

دونالد ترامپ با اعلام اینکه این پیمان به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند در ماه اوت خروج رسمی ایالات متحده از آن را اعلام کرد.

روابط دونالد ترامپ و امانوئل مکرون با اینکه در ابتدا گرم و صمیمی بود اما در ماه‌های اخیر به سردی گراییده است. خبرگزاری فرانسه موضوعاتی مانند پیمان پاریس، موضع‌گیری درباره توافق هسته‌ای با ایران و «ارتش اروپایی» را عمده‌ترین دلایل این اختلاف شمرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، توئیتر و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG