لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

برآورد خسارت طوفان‌های ایرما و هاروی در آمریکا: ۲۹۰ میلیارد دلار


هر دو طوفان هاروی و ایرما، دسته چهار محسوب می‌شوند و با سرعتی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، خسارات عظیمی به آمریکا وارد کرده‌اند.
هر دو طوفان هاروی و ایرما، دسته چهار محسوب می‌شوند و با سرعتی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، خسارات عظیمی به آمریکا وارد کرده‌اند.

شرکت رسانه‌ای «اکیوودر» آمریکا که خدمات تجاری پیش‌بینی آب و هوا را در جهان ارائه می‌کند، در تحلیلی از تأثیر دو طوفان عظیم هاروی و ایرما بر اقتصاد آمریکا، ارزیابی کرده است که خسارت این دو طوفان بر روی هم حدود ۲۹۰ میلیارد دلار خواهد بود.

رقمی که برابر ۱.۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی آمریکا است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی «اکیوودر» منتشر شده، دو طوفان بزرگ که به فاصله دو هفته از همدیگر ایالات تگزاس و فلوریدا و بخش‌های دیگر ایالات متحده آمریکا را درنوردیدند، خسارت مالی سنگینی برجای گذاشته‌اند.

هر دو طوفان، دسته چهار محسوب می‌شوند و با سرعتی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، خسارات عظیمی به آمریکا وارد کرده‌اند.

طوفان هاروی ۲۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی آمریکا را از کار انداخته و تولید نفت این کشور را نیز هشت درصد کاهش داده است و طوفان ایرما بخشهای وسیعی از ایالت فلوریدا را که سهمی ۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی آمریکا دارد، تخریب کرده است

این نخستین بار در تاریخ ثبت طوفان‌ها در آمریکاست که دو طوفان عظیم از نوع طوفان‌های دسته چهار در یک سال رخ داده است.

جویل میرز، مؤسس و رئیس شرکت اکیوودر می‌گوید که این موضوع به خودی خود بسیار شگفت‌انگیز است، خصوصاً اینکه از زمانی که ماهواره‌ها وضعیت جوی جهان را تحت نظارت گرفته‌اند، هیچ طوفانی در هیچ کجای دنیا با چنان قدرت ادامه، به اندازه طوفان ایرما به طول نینجامیده است.

این گزارش می‌افزاید که ایرما با حفظ قدرت بالای خود جزایر کارائیب را درنوردید و پس از کوبا به فلوریدا رسید و کماکان راه خود را ادامه می‌دهد.

آقای میرز می‌گوید که نه تنها ایرما به مدت طولانی قدرت خود را حفظ کرده، بلکه وسعت آن نیز بسیار زیاد بوده است و از سواحل جنوبی فلوریدا که نزدیک به هسته طوفان (با فاصله ۱۶۰ کیلومتری) بوده تا سواحل شمالی این ایالت را با سرعتی حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت احاطه کرده است.

این گزارش می‌افزاید که طوفان‌هایی با چنین مقیاس که در برخی مناطق تا ۱۲ ساعت ادامه داشته، خسارات عظیم و بلند مدتی بر جای می‌گذارند.

این خسارت‌ها شامل از بین رفتن زیرساخت‌های شهری، اقتصادی و صنایع، نابودی محصولات کشاورزی، تعطیلی مراکز تجاری برای طولانی مدت و افزایش بیکاری، خسارت وارده بر خانه‌ها و املاک خصوصی، ورود حجم عظیمی از آب اقیانوس به خشکی، بارش‌های سنگین و وقوع سیل، از بین رفتن سیستم انتقال برق و زیرساخت‌های حمل و نقل و غیره می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که بخش‌های بزرگی از فلوریدا در نزدیکی ۴۰-۷۰ کیلومتری ساحل با خاک یکسان شده است. سواحل این ایالت آمریکا یکی از بزرگترین مراکز جذب توریست بود.

بر پایه این گزارش، تأثیر طوفان ایرما هنوز ادامه دارد و بادهای قدرتمند، باران و سیل در روز سه‌شنبه و چهارشنبه در انتظار ایالت‌های جورجیا، شمال شرق آلاباما و مناطق کوهستانی تنسی و کارولینا و احتمالاً شمال کنتاکی و غرب ویرجینیا خواهد بود.

این گزارش در ادامه می‌افزاید که خسارت ایرما حدود ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود که تقریباً برابر نیم درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا که ۱۹ تریلیون دلار است، برآورد می‌شود. خسارت طوفان هاروی نیز ۱۹۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

XS
SM
MD
LG